Alternate Text

אפריל 2020


ניהול משברים
COVID-19  "וירוס האי וודאות העסקית" 


עופר שובל | ניר זיכלינסקי, רו"ח

ניהול משברים הוא תחום הכולל ניתוח גורמים אפשריים למשבר והגדרתם, בחירת פעולות מתאימות לטיפול וצמצום הנזקים הפוטנציאלים. ניהול ארגון במשבר דורש ניהול ממוקד משבר ולא ניהול תהליכים ארוכי טווח.
ניהול ארגון במשבר הינו אתגר גדול ביותר! 
על מנת לנהל ארגון במשבר צריך לאחוז היטב בהגה הספינה המצויה בלב ים סוער נתונה לחסדי הגלים, לקבל החלטות קשות, בתנאי אי וודאות קיצוניים ולהוביל אותה לחוף מבטחים במינימום נזקים.
בדיוק כמו ההסבר על התסמינים של נגיף הקורונה, אנשים עם מחלות רקע נמצאים בסיכון גבוה ,כך הדבר גם בעולם העסקי, לחברות בקשיים יש תסמינים ומחלות רקע מסוג אחר:
קרא עוד



מאה ימי קורונה: מה עושה דירקטור כשמשבר דופק בדלת?

ד"ר יובל דרור



הערת פתיחה: הערכת מצב ראשונית מידית על בסיס הקטגוריות שמוצגות כאן יכולה להיות כלי טוב להבהרת סדר העדיפויות להיערכות כמו גם להציף נקודות שאולי לא נכללו עד עכשיו בהערכת המצב. 

הבנת הקונטקסט – ניתוח הסביבה

100 ימי קורונה: אם מסתכלים על ההיסטוריה הקצרה של הקורונה- היא נמשכת מאה ימים בכל אזור. אצל הסינים השיגו שליטה בערך לאחר שלושה חודשים. לכן, הנחת עבודה טובה הינה שאם זה עדיין לא הגיע אליך זה ייקח מקסימום 100 ימים עד שזה יגיע, החלק הקשה נימשך כ- 3 חדשים – אך משך ההתאוששות לא ברור והיא תלויה בענף שבו אתה נימצא כמו במשאבים שאגרת עד שזה הגיע אליך – כלומר לא הכל תלוי בך, אבל הרבה כן.

הגיע הזמן לעבור מהתייחסות היסטרית מידי להתייחסות יותר רציונלית. בד"כ כאשר תופעת 'ברבור שחור' מתהווה בהתחלה מכחישים ומדחיקים (לי זה לא יקרה, אלי זה לא יגיע) אח"כ מפעילים חשיבה דמונית (זה אסון, אי-אפשר לברוח מזה) ורק אז מגיעים להתמודדות רציונלית. אנחנו רוצים לעזור לקצר את השלבים המוקדמים ולהגיע מהר אל ההתכוננות האפקטיבית.

אז בואו ננסה להיות רציונליים: זה קודם כל אומר לקבל את זה שאנחנו 'על סף הכאוס' – מציאות שיש בה מרכיבים שהם מעבר לדמיון הנוכחי שלנו אבל יש בה סדר סמוי שאותו כדאי למצוא ודרכו לפעול. לקבל את זה שיש הרבה דברים שאנו לא יכולים לדעת ובכל זאת למצוא אנרגיות לפעולה. אם נפעל נדע (ולא להיפך).
מתי זה יגיע וכמה זמן זה יימשך?
 
קרא עוד

משפחה מאמצת משפחה
 
 


גיוון עסקי כאסטרטגיה לניהול סיכונים

גלית פלצור

הערכת שווי שנעשתה לאחרונה לתאגיד דיסני, על ידי וולס פארגו, הורידה את שווי השוק של המניה ב-26% ממחיר המטרה. כל זאת בגלל שמשבר הקורונה פגע בכלל עסקיה המגוונים של דיסני: פארקי שעושים, ערוצי תקשורת, נופש ושייט, streaming ועוד. הסיבה לכך ברורה: מגפות (שלא כמו רעידות אדמה, שיטפונות, שריפות וגם אירועי טרור שהם אירועים מקומיים) מהוות סיכון מערכתי, כזה שמשפיע על כלל המערכת. קשה מאד על-כן למנוע את השפעותיהן; גם כאשר, כמו אצל חברת דיסני, הגיוון העסקי הינו רחב ועמוק. אולם בזכות שירותי ה-streaming, דיסני נפגעה פחות מחברות אחרות, כדוגמת קרניבל קרוז שמנייתה התרסקה בכ-80% מאז תחילת השנה, או תאגיד הקזינו סנדס של שלדון אדלסון שחתך כמחצית משוויו מאז תחילת השנה, והרשימה ארוכה.

משבר הקורונה שולט בחיינו מזה כחודשיים ומחזיר אותנו ליסודות הניהול העסקי. אחד הדברים שלמדנו במהלכו הוא שגם התאגידים שהקפידו בצורה אופטימלית על ניהול סיכונים - פיזור סיכונים בפעילות העסקית שלהם, שימוש במתודולוגיות להמשכיות עסקית ובמתודולוגיות של התאוששות מאסון (Disaster Recovery Plans) ושל ניהול משברים - לא חמקו מהשפעות המשבר, בשל היקף ההשפעה של הנגיף על הכלכלה העולמית. ולמרות זאת, לגיוון עסקי יש יתרונות רבים וחשובים, כפי שיובהר במאמר זה. יותר מכך, המשבר הנוכחי דווקא מאשש את חיוניותו של הגיוון העסקי כאסטרטגיה לפיזור סיכונים. אמנם מדובר בכלי בסיסי ושגרתי בפעילות העסקית, אך הוא אף מקבל חשיבות גוברת בימים אלה לאור האופי המערכתי של מגפת הקורונה.

 
קרא עוד

 שלמה המלך 37-39 קרית אונו, מגדל המשרדים קומה 7
 03-7363146