אפריל 2020


ניהול משברים

 COVID-19 "וירוס האי וודאות העסקית"

ניר זיכלינסקי, רו"ח | עופר שובל




















ניהול משברים הוא תחום הכולל ניתוח גורמים אפשריים למשבר והגדרתם, בחירת פעולות מתאימות לטיפול וצמצום הנזקים הפוטנציאלים. ניהול ארגון במשבר דורש ניהול ממוקד משבר ולא ניהול תהליכים ארוכי טווח.
ניהול ארגון במשבר הינו אתגר גדול ביותר!

על מנת לנהל ארגון במשבר צריך לאחוז היטב בהגה הספינה המצויה בלב ים סוער נתונה לחסדי הגלים, לקבל החלטות קשות, בתנאי אי וודאות קיצוניים ולהוביל אותה לחוף מבטחים במינימום נזקים.
בדיוק כמו ההסבר על התסמינים של נגיף הקורונה, אנשים עם מחלות רקע נמצאים בסיכון גבוה ,כך הדבר גם בעולם העסקי, לחברות בקשיים יש תסמינים ומחלות רקע מסוג אחר:




ברוב המקרים - הראשון להבחין בתסמיני נגיף הקורונה הוא האדם עצמו, כך הדבר גם בחברות. הראשונים להבחין בתסמיני המצוקה הם מנהלי החברה אשר בחלק גדול מהמקרים לא ימהרו להגדיר את חברתם כחברה בקשיים.
לרוב, תניח הנהלת החברה כי זהו מצב זמני בר חלוף והעתיד לבוא ישפר את הפעילות העסקית ומצבה הפיננסי של החברה, אולם - היא עלולה לגלות כי משבר COVID-19 מציב אתגרים משמעותיים וסיכונים עסקיים יוצאי דופן הדורשים פעולות משמעותיות שמטרתן שמירת ההמשכיות העסקית תחת משבר מתגלגל ומתמשך בתנאי אי וודאות גלובליים. אותן פעולות יאפשרו לארגון להמשיך לפעול ברמה פיננסית ותפעולית שתאפשר את הישרדותו.

הנחות יסוד
⦿ הווירוס מוחק את הנחות העבודה לתוכנית העסקית של הארגון
⦿ כל החלטה נכונה למועד בו התקבלה
⦿  אין וודאות על כלום, הכל זמני
⦿  הישרדות הארגון גוברת על כל שיקול אחר.

תכנון כולל
⦿ יש לתכנן המשכיות עסקית במציאות חדשה ומשתנה שתתייחס לכלל הפעולות הנדרשות להבטחת שרידותה של החברה.
⦿ יש להכין תכנית עבודה חדשה לפעילות מתמשכת "שיגרה בצל הקורונה"
⦿ יש לשנות דפוסי עבודה, בין היתר, עבודה מהבית והימנעות מיציאות למרחב הציבורי

תכנית פעולה

⦿ הקמת צוות ניהול משבר אשר יהיה אמון על ניהול האירוע , יבצע בקרה ומעקב, יהיה אחראי לאיסוף כלל המידע הארגוני והרגולטורי ומתן מענה סדור לכל תרחיש וכן יקיים תקשורת סדורה בארגון ומחוצה לו.
⦿ ניתוח מצב קיים של הפערים שכבר נוצרו ואלו שעלולים להיווצר ככל שהאירוע יתמשך .
⦿ בחינת חלופות לסגירת הפערים הפיננסיים והתפעוליים.
⦿ מיפוי וניתוח תהליכים קריטיים העלולים להיפגע בטווח הקצר והארוך אשר עצירתם ו/או פגיעה בהם תיפגע באופן מידי בהמשכיות העסקית. (כולל הגדרת עובדים קריטיים)
⦿ בחינת פתרונות מימון מיצוי כלל פתרונות האשראי הקיימים בשוק
⦿ צבירת מזומנים שמירה על יתרת המזומנים, העמקת הגביה, הקדמת תשלומים גם על חשבון הנחות
⦿ הכנת תכנית עבודה לטווח קצר ובינוני כולל התאמה תקציבית וצמצום עלויות
⦿ מיפוי משפטי וביטוחי הסכמים ותביעות
⦿ הכנת תוכנית התאוששות ליום שאחרי, כולל הגדרת סדר עדיפויות לתהליכים קריטיים להתאוששות מהירה ומשאבים נדרשים לכל אחד מהתהליכים.

המשבר כהזדמנות

המשבר מאפשר לנו לבחון באופן מעשי את תפקוד הארגון תחת מגבלות שלא אנו קבענו אותן אך יחד עם זאת מאפשרות לנו להסתכל בעיניים אחרות על שיטות העבודה ודפוסי הניהול שלנו.
המשבר יעצב דפוסי חשיבה חדשים וידרוש מאיתנו לשנות סדרי עדיפויות, מי שידע להתאים את עצמו למציאות המשתנה, מי שיבין שנוצרה כאן הזדמנות להתפתח באופן שונה מהמתוכנן ומהר מכפי שדמיינו הוא זה שישרוד.
כפי שזה נראה כעת המשבר לא קרוב לסיום וכל אחד ואחת מאיתנו צריכים להיערך אישית ועסקית לחיות ולהתנהל בצל הקורונה תוך נקיטת כל האמצעים למניעת התפשטות הנגיף.

*הכותבים עוסקים בניהול משברים ושיקום חברות והינם חברי הוועדה המקצועית של איגוד הדירקטורים בישראל.

      

                                        



Phone
שלמה המלך 37-39 קרית אונו
Phone
03-7363146