דצמבר 2017

האם הביטקויין מהווה "בועה"

אריה עמית – יועץ אסטרטגי ניהולי I-am IT

          


































מאז התפרסם לראשונה בשנת 2009 כתוכנת קוד פתוח, ביטקויין הפך במהירות לאחד ה cryptocurrencies הבולטים ביותר בעולם ובמערכות התשלום. המטבע הדיגיטלי הוא כל כך משתלם כי הוא מעוצב באופן מבוזר שאינו מצריך גישה לבנק מרכזי או כל צורה דומה של ניהול ביורוקרטי.

במקום זאת, הוא עובד על בסיס peer-to-peer, וניתן לעשות בעזרתו עסקאות עם משתמשים אחרים ישירות מבלי לדאוג לתהליכים ביורוקרטיים. כאשר מבצעים עסקה עם המטבע, היא נרשמת "בספר ראשי " ציבורי ומבוזר – הלא הוא ה בלוקצ'יין.

אנשים נהרו למטבע במשך השנים מאז, ועל פי מחקר של אוניברסיטת קיימברידג', בין 2.9 מיליון ל 5.8 מיליון משתמשים ב cryptocurrency. על אף התנודות האחרונות, בסך הכל נראה כי הערך של ביטקויין גדל במידה ניכרת במהלך התקופה האחרונה, דבר המצביע על כך שהוא עובר את תור הזהב.

למעשה, המטבע הגיע לערך של $ 17,000 ב 8 דצמבר 2017. יחד עם זאת, בעוד צמיחה המטבע היא חסרת תקדים, ישנם רבים הסבורים כי זו רק "בועה" וכי המטבע צפוי בקרוב לרדת. ביטקויין קבל מכה כאשר פלטפורמת המשחקים Steam הפסיקה לקבל תשלומים בביטקויין, למשל. מה המשמעות לכך בעולם העסקים?

ייחודי אך מאתגר
עבור אנשים רבים, ביטקויין מציג הזדמנות ייחודית בעולם הפיננסי והטכנולוגי. לא רק שהוא פחות ביורוקרטי מאשר מטבעות אחרים, אלא שניתן להאיץ תהליכים. על בסיסו, יזמים טכנולוגיים בטוחים כי שיש לו עתיד מזהיר, למרות שיש גם לא מעט אתגרים.

ביטקויין הוא אכן "בועה" והוא כזה כבר במשך שלוש שנים או יותר וכנראה ימשיך במשך זמן לא ידוע. הטכנולוגיה הבסיסית של הספר הראשי שלו הבלוקצ'יין אינה בועה, היא נמצאת בעקומת אימוץ דוהרת הדומה לצמיחה של אמזון או גוגל.

במשך שנים עוסקים הכלכלנים בחקר ההתנהגות לפיה מתקבלות החלטות, בדפוסי הפעולה של בודדים וקבוצות וכיצד הם סוחרים ביניהם. הם חוקרים גם את המוסדות המאפשרים את הסחר; מערכות החוקים, התאגידים וזירות המסחר.

אל מול עינינו הולך ומתממש ממסד טכנולוגי חדש שמשנה מהיסוד את האופן בו אנו סוחרים, זהו ה"בלוקצ'יין" - טכנולוגיה יחסית חדשה, אשר מאפשרת להפחית את חוסר הביטחון שלנו האחד בשני כדי שנוכל לקיים מסחר. הבלוקצ'יין עומד לשנות את הכלכלה. באמצעות טכנולוגיה מורכבת ו"הרסנית", הוא מייתר את הצורך במוסדות ריכוזיים כמו בנקים או ממשלות המאפשרים מסחר, וגורם להתפתחות מודלים מסחריים למערכות מבוזרות, שקופות ועצמאיות למסחר בטובין.

טכנולוגיית ה"בלוקצ'יין" היא בסיס נתונים מבוזר המאחסן מרשם של נכסים ועסקאות לרוחב רשת של עמיתים. בבסיסו זהו מרשם ציבורי הכולל נתונים כמו, מי הבעלים של מה, ומי סוחר במה. רישום העסקאות מאובטח באמצעות הצפנה ועם הזמן, היסטוריית העסקאות ננעלת בבלוקים של נתונים המקושרים יחד באופן מוצפן ומאובטחים. כך נוצרות רשומות בלתי ניתנות לשינוי או לזיוף של כל העסקאות לרוחב הרשת. רשומה זו משוכפלת לכל מחשב המשתמש ברשת.

הבלוקצ'יין היא תשתית פתוחה המאחסנת סוגי נכס רבים, היא מאחסנת את היסטוריית החזקה, הבעלות והמיקום לנכסים כגון המטבע הדיגיטלי ביטקויין, נכסים דיגיטליים אחרים כמו שטר בעלות על זכות יוצרים. זו יכולה להיות תעודה, חוזה, או מוצרים גשמיים, ואפילו מידע אישי מזוהה. קיימים כמובן פרטים טכניים נוספים בבלוקצ'יין, אך בבסיס, כך הוא פועל. זהו מרשם ציבורי המאחסן עסקאות ברשת ומשוכפל באופן שמאבטח אותו ומקשה על זיופים.

הביטקוין לא לבד
Visual Capitalist פרסם לאחרונה סקירה אינפורמטיבית יוצאת מן הכלל המשווה את ששת השחקנים המרכזיים בחלל cryptocurrency. המאמר כולל תקציר מסודר על ביטקויין, Litecoin, Ripple, Ethereum, Ethereum, Classic and Dash.
אותם סיכם בתרשים המעניין שבתמונה הרחבה שלו ניתן לצפות בקישור הבא:

הגברת הרגולציה
הביטקויין עבר חודשים דרמטיים. למרות הגידול המסיבי בערך המטבע הוא גם ירד באופן דרמטי מדינות החלו ליישם חוקים חדשים ותקנות כדי לשלוט בו. הערך של ביטקויין נמצא על "רכבת הרים" לאחרונה. ראינו ירידה בערך שלו אחרי שסין ודרום קוריאה הודיעו על איסור על כל ההנפקות של מטבע - בעיקר כדי לשפר את האבטחה מפני הלבנת הון וסיכונים משפטיים אחרים.

צעדים אלה ואחרים, כמו אלה של ישראל ואוסטרליה, שכדי להרתיע את המשתמשים הגדילו את עמלות התפעול על עסקאות חילופין, הם חלק ממגמה של פיחות מסוכן בשערי ה cryptocurrencies העיקריים. עם זאת, הערך של ביטקויין עלה ושבר שיאים. עוד דווח כי מדינות, כמו רוסיה וסין, מתכננות לנצל את צמיחתן של מערכות התשלומים הדיגיטליות באמצעות מטבעות קריפטו.

ניסיונות של ממשלות לאומיות לשלוט בביטקוין ובמטבעות אחרים של הזרם המרכזי, כמו Ripple ו- Litecoin, מובילות לרגולציה ומיסוי מוגברים, המסכנים אותם ועלולים לגרום לנטישה וחיפוש פתרונות חדשים עוקפים מאותו הסוג ועל בסיס אותה טכנולוגיה.
עתיד מזהיר
הטכנולוגיה מאחורי הביטקויין היא פורצת דרך, הבלוקצ'יין, הוא כאן כדי להישאר. בלוקצ'ין הוא משמעותי כמו שהאינטרנט היה בשנות ה -90, ויש לו הרבה השלכות.
הבלוקצ'ין תהיה טכנולוגיה מובילה למוסדות פיננסיים ולעסקים בשנים הקרובות. ביטקויין הוא אחד הנושאים המדוברים ביותר בטכנולוגיה, שעשה כבר גלים מסיביים בעולם העסקים. אמנם בלתי אפשרי לנבא בעיקר מה יקרה בעתיד, אבל cryptocurrency צפוי להמשיך ולגדול, וחברות תמשכנה למצוא יישומים חדשים עבורו. כמובן שיהיה צורך להילחם כדי להתגבר על האתגרים הרגולטוריים המאיימים.
אודות אריה עמית
אריה עמית הוא יועץ ניהולי ואסטרטגי בכיר ובעל ניסיון וותק של מעל 47 שנה בשוק ה- IT בארץ ובעולם. הוא עסק במשך למעלה מ 25 שנה בהכנת תכוניות אסטרטגיות למחשוב בכל מגוון התחומים. תחומי התמחותו כוללים אסטרטגית IT, טרנספורמציה דיגיטלית, ארגון וניהול ICT, יישומים ניהוליים, מיקור חוץ, תכניות עסקיות, ניהול השינוי ועוד. בעל רקע מקצועי מגוון בתפקידים מקצועיים, ניהוליים ועסקיים בענפי טכנולוגית המידע וההייטק במערכות הצבאית, הציבורית והעסקית, כולל: ניהול בכיר, פיתוח עסקים, יעוץ ניהולי ואסטרטגי, מיזוג ורכישות, ניהול שינוי, ניהול פרויקטים, ניתוח ותכנון מערכות ותכנות.
מכהן בהתנדבות כיו"ר נבחר של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל. כיהן בעבר בתפקידי מנכ"ל בקבוצת מל"מ ובחברת הייעוץ של משרד רו"ח קסלמן וקסלמן במסגרת חברת הייעוץ הבינלאומית PWC, בתפקיד סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי ושיווק בחברת נס טכנולוגיות, בתפקידי ניהול פרויקטים מורכבים וייעוץ אסטרטגי בחברת EDS (כולל ייצוג של חברת הייעוץ הבינלאומית A.T.Kearney בארץ בעת שהייתה בבעלות מלאה של EDS), בתפקידי סגן נשיא לפיתוח עסקי בנושאי טכנולוגית המידע בחברת אלרון – תעשיות אלקטרוניקה, כמנהל בכיר בחברת דיגיטל (DEC) וכמפקד מרכז המיכון של אגף כוח האדם בצה"ל בדרגת אל"ם.

Phone
מגדל המשרדים קניון קרית אונו, שלמה המלך 37 קרית אונו
Phone
03-7363146