מאי 2016
 



אחריות נושאי משרה ודירקטורים בעבירות סביבתיות
 
עורכי הדין קובי בר-לב ושירן יונה*

 

החשיבות ההולכת וגוברת של תחום איכות הסביבה בישראל, הביאה להטלת אחריות פלילית על נושאי משרה ודירקטורים לפקח על התאגיד ולמנוע ביצוע עבירות על ידי עובד מעובדיו.
כיצד מאפשר מבדק האכיפה הפנימי למנוע אירועים סביבתיים, להפחית את העיצומים הכספיים במקרה שהתרחשו ולהתמודד בהצלחה עם אחריותם הפלילית של נושאי המשרה והדירקטורים בעבירות סביבתיות?  
 
במחקר שערכה מחלקת איכות הסביבה במשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות', לקראת כנס "סביבה 2050", התברר כי במהלך השנים 2010 – 2015 הודיע המשרד להגנת הסביבה על כוונה להטיל עיצומים כספיים על מפעלים מזהמים בסכום כולל של 101,781,233 ₪, זאת בעקבות 633 עיצומים שהוטלו מכוח חוקי איכות הסביבה השונים. 

ללא ספק מדובר בסכומים משמעותיים, אולם לצדם מאפשרת החקיקה הסביבתית להטיל גם אחריות פלילית על נושאי משרה בתאגיד במסגרת כתבי אישום שמגיש המשרד להגנת הסביבה.
 
תמצית החובה המוטלת על נושאי משרה בתאגיד בחקיקה הסביבתית היא לפקח על החברה ועל עובדיה ולעשות כל שניתן למניעת ביצוע עבירות על ידם. ההחמרה היתרה בתחום המשפט הסביבתי היא קיומה של חזקה ולפיה אם ביצעה החברה עבירה על חוקי איכות הסביבה, חזקה שנושא המשרה הפר את חובת הפיקוח המוטלת עליו, אלא אם הצליח להראות שעשה כל שניתן למניעת ביצוע העבירה. 

 


 








מדוע אנו עושים החלטות כלכליות לא  נכונות ? המוח אשם !
*ירון בראון – מנכ"ל ובעלים של "הייטק סוכנות לביטוח" המתמחה בשירותי ביטוח ופיננסים לעובדי הייטק בישראל
  
עולם קבלת ההחלטות הינו עולם מורכב, הנחקר על ידי מומחים שונים המנסים להבין את אופן ניתוחו של המוח האנושי. בעולם אידיאלי, היינו נוטים לחשוב שעלינו לקבל החלטות רק באופן רציונאלי, אולם החלטות רבות, גם בקרב דירקטורים ונושאי משרה מתקבלות באופן שאינו רציונאלי ועלולות להשפיע באופן מהותי על החברה בהן הם מכהנים.
דוגמא חיה להחלטות לא רציונאליות אשר עלולים לקבל כל אחד ואחת מאיתנו היא עולם הביטוח, כך למשל, לאחרונה פורסמו הוראות של אגף שוק ההון, חסכון וביטוח במשרד האוצר,  המאפשרות לכל עובד לבחור תוכנית ביטוח או פנסיה וסוכן ביטוח לפי שיקול דעתו הבלעדי.  ג/הוראות אלה נועדו לעודד תחרותיות ולנתק ניגודי עניינים בתחום הביטוח הפנסיוני.
ניתן היה לצפות שכל מי שהיה "לקוח שבוי" במשך עשרות שנים ינצל את האפשרות שנתנה לו לצורך מעבר לתוכנית פנסיה שגובה דמי ניהול נמוכים יותר, אולם המציאות מלמדת כי רבים ממשיכים לדבוק בתוכנית הישנה.
 







 


הקלות לחברות ציבוריות בנושאים של ממשל תאגידי ותגמול נושאי משרה
עו"ד ליטל סלוצקי

 
לאחרונה אושרו בוועדת חוקה, חוק ומשפט מספר הקלות לחברות ציבוריות, במסגרת הליך להקלה ברגולציה לחברות ציבוריות, שעיקרן להלן:
 
הקלות לחברות שמניותיהן רשומות למסחר בבורסה מחוץ לישראל (להלן: "חברה הנסחרת בחו"ל")
חברות הנסחרות בחו"ל, אשר אין להן בעל שליטה והן מקיימות את דין מדינות החוץ וכללי הבורסות הזרות החלים עליהן ביחס למינוי דירקטור עצמאי והרכבי ועדת תגמול והביקורת, תהיינה רשאיות שלא לקיים הוראות מסוימות בחוק החברות, התשנ"ט- 1999 (להלן: "חוק החברות"), ביחס לחובה למנות דח"צים וביחס להרכב, זהות וכשירות חברי ועדת הביקורת וועדת התגמול שלהן.
 
הקלות אלו, מאפשרות גמישות לאותן חברות בעניינים האמורים, זאת בהשוואה לחברות ציבוריות שנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב. כך למשל, חברה כאמור, תוכל למנות כחבר ועדת תגמול או ועדת ביקורת את יו"ר הדירקטוריון או דירקטור אחר הנותן שירותים לחברה דרך קבע. בנוסף, הרכב כל ועדה לא יהיה חייב לכלול שלושה חברים לפחות ולא תחול החובה כי כל הדח"צים יהיו חברים בועדות האמורות או שרוב חברי הועדה יהיו דירקטורים בלתי תלויים.

 

 
 

כניסה לאתר

mail

office@idu.org.il

03-7363146