אפריל 2018

סודות התמונה המנצחת – שימוש בתמונות ככלי עוצמתי לקידום עסקי

מאת: יוני דרור



















האם היית מעלה בדעתך להגיע לפגישה עסקית לא מגולח, לבוש בחולצת טי-שרט ישנה או בפיג'מה? אני מניח שלא, אך דוגמאות לתמונות פרופיל גרועות כאלה אינן פרי דמיוני, אלא אפשר לפגוש בהן בכל יום ברשתות החברתיות. (כן גם של דירקטורים)
בעולם העסקי, כשאנחנו מתכוננים לפגישה חשובה, אנחנו רוצים להיראות במיטבנו, לבושים בקוד לבוש המתאים ומוכנים לקראתה כראוי. בדרך כלל נפגוש אז אדם אחד או כמה אנשים. מדוע אנשים אינם עושים זאת כשהם נפגשים עם אלפי אנשים ברשת? מדוע אנשים מעלים תמונת פרופיל בלי לייחס חשיבות למסר שלה? לעתים אנשים בוחרים את התמונה המוצלחת לדעתם ממאגר התמונות שלהם, ומעלים אותה לרשת. ואז, עקב הקלות הטכנולוגית (הבלתי נסבלת לעתים), מועלות תמונות לא ראויות שאינן משרתות אותנו ולעתים אף מזיקות וגורמות לנו להחמיץ הזדמנויות.
בכל מפגש בין אנשים בעולם הוירטואלי ובעולם הממשי קיימת העברת מסרים שיוצרת את הרושם הראשוני. רושם זה אינו מועבר באמצעות מילים, אלא באמצעות סימנים וקודים. במפגשים אלה אנחנו בודקים בזולתנו שתי תכונות עיקריות – אמינות ויכולת. אנחנו מנסים לבדוק מה כוונותיו כלפינו ומהם כישרונותיו.
במפגש פנים-אל-פנים אנחנו יכולים לעבד מידע לא מילולי כמו הבעות פנים, טון דיבור, מחוות גופניות, סגנון לבוש, קשר עין ומרחק פיזי. סימנים אלה מאפשרים לנו להבין כוונות, לחוש אם האדם שלידינו רגוע או לחוץ, אם הוא נמשך אלינו או נרתע מאִתנו, להרגיש את רמת המוטיבציה שלו ואת מידת מעורבותו באינטראקציה.
לעומת זאת במפגש וירטואלי אין אפשרות להתבסס על תקשורת לא-מילולית כדי להבין מי עומד מולך, ולכן הרושם הראשוני מושתת על המסר המועבר בתמונת הפרופיל ובתמונות אחרות. המפגש בעולם הוירטואלי קצר ולעתים אינו עולה על שניות בודדות. בזמן הקצר הזה עליך להותיר רושם נכון ולגרום לצופה להישאר בדף שלך.
נמצא כי אנשים שראו לראשונה תמונת פרופיל גיבשו דעה על הדמות שבתמונה במשך פחות משנייה.
אם כן, עליך להתכונן למפגש עם הצופה בתמונת הפרופיל שלך בדיוק כפי שאתה מתכונן לפגישת עסקים חשובה. ההבדל היחיד הוא שלפגישת עסקים אתה מתכונן כל פעם מחדש, בעוד למפגש וירטואלי אתה צריך להתכונן רק פעם אחת.
בחירת התמונה הנכונה
בחירת תמונת פרופיל והעלאתה לאינטרנט הן חלק שגרתי ממהלך חיינו האישיים והעסקיים. בעלי עסקים רבים לא העניקו לתמונה משמעות רבה. בפגישות אני שומע את המשפט "יש לנו מוצר מעולה, שירות נהדר, והאיכות מדברת בפני עצמה." "נהדר," אני עונה, "אבל אתה לא היחיד בתחום". בעולם רווי תחרותיות אתה אמור להעביר באמצעות התמונה הנכונה את המסרים המתאימים לעסק שלך, ובזאת להשיג יתרון יחסי על המתחרים שלך.
האם יש תמונת פרופיל אופטימלית? הניסיון מוכיח כי אלמנטים שונים בתמונת הפרופיל משפיעים על הקהל ועל בחירותיו. לתמונה נכונה תהיה השפעה ישירה על הלקוח ועל החלטתו אם לקנות את המוצר שלך או לא, ואם לבחר לעקוב אחריך ולהיות לקוח נאמן שלך אם לאו.
תמונת הפרופיל שלך צריכה לגרום למתבונן להאמין בך ולרצות לעשות אתך עסקים. לפני שאתה בוחר תמונה קיימת או מצטלם, חשוב לדעת לאיזה במה אתה מתכוון להעלות את התמונה. תמונה שתיועד ללינקדאין, למשל, תהיה שונה מתמונה שתיועד לפייסבוק ומזו שתיועד לאינסטגרם. על כן עשה עבודת הכנה: כתוב על דף את המסר המרכזי של העסק שלך שאתה מתכוון להעביר בתמונה. הבנת המסר תעזור לך לבחור את התמונה הנכונה.

תמונת הדירקטור: עשרת כללי הזהב לתמונת פרופיל מוצלחת


1.בחר תמונה שאתה מצולם בה. אל תשתמש בתמונה של תינוק, בעל חיים, בתמונה קנויה מהרשת או בתמונה של תעודת הזהות שלך. שים לב! מומלץ להעלות לרשת תמונה עדכנית מהשנתיים האחרונות.
2.אל תשתמש בלוגו במקום בתמונה. אנשים מחפשים את האדם העומד מאחורי העסק.
3.הבט למצלמה וצור עִמה קשר עין. כשאנשים מביטים זה לזה בעיניים הם קשובים יותר. אנשים שעיניהם הוסתרו על ידי משקפי שמש, שיער, צל או כובע, השיגו דירוג נמוך מאלה שפניהם היו גלויות, כי ככל שאנשים אוהבים זה את זה, כך הם מקפידים ליצור יותר קשר עין. עובדה זו נכונה גם כאשר מסתכלים בתמונה של אדם אחר.
4.רצוי שהעיניים לא יהיו פקוחות מדי. עובדה זו מבטאת תחושה של פגיעות, של פחד ושל חוסר ודאות.
5.כשאתה מחייך הצג את שיניך. פה סגור עלול לעורר חשד. חיוך משדר אופטימיות, בריאות, אושר, נינוחות. אני ממליץ ללקוחות שלי להתאמן על החיוך כמה דקות לפני הצילומים ולפני פגישות חשובות.
6.צורת העמדה צִדית. מומלץ לצלם קו לסת מוצל כי הוא יוצר תחושה של חביבות, וכן לעמוד עמידה צִדית מעט ולא פרונטלית.
7.לבוש רשמי נתפס אפקטיבי מאוד. הלבוש המומלץ לגברים ונשים הוא חולצה בהירה מכופתרת ועליה ז'קט או חליפה כהה. בגדים אלה אפקטיביים יותר מלבוש אופנתי או מביגוד בהיר.
8.מומלץ לצלם את הראש ואת הכתפיים (או מהראש עד המותן). תמונות תקריב של הפנים ותמונות של גוף שלם השיגו דירוג נמוך.
9.תאורה חמה. מומלץ לצלם את התמונה בתאורה מעט חמה (אור צהוב), תאורה זו משפיעה על הרגש של הצופה. מומלץ שהרקע יהיה בהיר. רקע בהיר השיג ציונים גבוהים יותר ברשתות העסקיות.
10.הימנע מ"רעש" בתמונה. הימנע מתמונות כהות מדי או צבעוניות מדי. המעט בפוטושופ או בפילטרים. אל תעלה תמונות שנעשה בהן חיתוך אגרסיבי, הן עלולות ליצור רושם אלים.

לסיכום, התמונה היא שיקוף וחותם של מחשבותיכם. היא הצהרה על הכוונות והיכולות שלכם. כאנשי עסקים ודירקטורים יש חשיבות עצומה של המסר שאתם מעבירים. לעיתים המרחק בין הצלחה לכישלון עוברת באמצעות תמונה אחת שבחרתם. 

יוני דרור, מרצה, מנטור ויועץ בינלאומי לאיסוף מידע מתמונות. פיתח את "הקוד הוויזואלי" דרך לאיתור יכולות, כוונות ומוטיבציה. כתב את רב המכר "סודות התמונה המנצחת" (visual secrets). 
חתן קרן אמריקה ישראל לחדשנות בצילום לשנת 1997, השתתף בקורסים לתקשורת ואומנות בפרינסטון וניו-יורק. בוגר האקדמיה לאומנות ויצו חיפה.
לחזרה לניוזלטר לחצו כאן
Phone
שלמה המלך 37-39 קרית אונו
Phone
03-7363146