נובמבר 2017

דירקטור – בחן את עצמך, כמה החברה בה אתה מכהן שקופה?
יפעת זמיר, מנכ"לית עמותת שקיפות בינ"ל – ישראל 

          


































"כמעט תמיד, השקיפות טובה גם לבעל הדבר. היא מייצרת הרתעה מפני העוול והשחיתות, היא מייצרת מנגנון ביקורת מראש ובדיעבד, היא מייצרת תרבות של תחקירי אמת, גם בתוך הארגון וגם מחוצה לו, היא מגבירה אמון, היא ממקסמת תועלות, היא משפרת דימוי, היא מייצרת ערך..."

אילנה דיין/ בטקס הענקת מגן השקיפות, מרץ, 2017


בעידן החדש, הדיגיטלי- שקיפות הופכת לכלי ניהולי של ממש.
אנו מאמינים כי על כל דירקטור המכהן בתאגיד, עסקי, מוניציפאלי, ממשלתי. מקומי ועל אחת כמה וכמה ארגון הפועל בזירה הבינלאומית, לאמץ את ערך השקיפות כערך עליון בהתנהלותו הכלכלית, העסקית והחברתית.
הסוגיות המוגדרות ע”י הציבור כביטוי של התנהלות הוגנת וצודקת משתנות ומתרבות ככל שהשיח הציבורי חודר לתחומים שבמעמקי חדרי ההנהלות. הטכנולוגיה מצידה מוציאה החוצה את השיקולים של רווח והפסד וכבר מזמן ברור שמוניטין החברה הוא שורה בפני עצמה במאזן. הציבור מצדו יודע כבר לבדוק את התנהלות הדירקטוריון, כמו גם מיסוי ושכר הבכירים. חשיפת המידע הציבורי והאפשרות לעשות שימושים מגוונים במידע זה, משפיעות על כלל החוליות בשרשרת הערך של שוק המידע. עלות המידע פוחתת ובכך מובילה להורדת עלויות בחוליות האחרות והעלאת הרווח הציבורי, שכן צריכה של המידע הציבורי על ידי אחד איננה מורידה את ערכו לאחרים. מידע הינו משאב יקר ערך, שכן באפשרותו לעודד יזמות, אף בתחומים הרחוקים מהמטרה שלשמה, לכאורה, נוצר. לא מדובר במשחק סכום אפס, אלא בתהליך משמעותי שעלות התועלת שלו לחברה לא צריכה לבוא על חשבון רווחים לחברות פרטיות, ובטווח הארוך עשויה אך להגביר אותם.


אנו סבורים כי מדד השקיפות בדיווחי תאגידי עשוי לשמש כפלטפורמה לדירקטורים ולנושאי משרה על מנת לקדם נורמות של שקיפות ומנהל תקין בארגונים אלו.

TRAC - מדד שפותח בארגון הגלובלי- Transparency International הוא כלי לשיפור
השקיפות ומציעים כי כל אחת ואחד – דירקטורית ודירקטור – הקורא/ת שורות אלו, ייכנס למדד אשר פותח על ידי ארגון https://www.transparency.org/ - וישאל את עצמו האם החברה בה היא/הוא מכהן מקיימות את הסטנדרטים הרשומים במדד.
על קצה המזלג, המדד מתבסס על 26 קריטריונים לבחינת שקיפות הדיווח של החברות העסקיות הגדולות בישראל.

בדיקת המידע באתרי האינטרנט של החברות נעשית באמצעות שאלון המתבסס על שלושה נושאים הנתפסים כמהותיים לקיומה של שקיפות בדיווח תאגידי:

1. דיווח על תכניות למניעת שחיתות – דיווחים של חברות לציבור לגבי תכניות נגד שחיתות הינם חיוניים היות והם מאפשרים מעקב של בעלי המניות, הלקוחות והציבור כולו אחר פעילות החברה ובכך גורמים לחברות לקחת אחריות על המתרחש בהן. בפרק זה נבדק, בין היתר, תמיכת הנהלת החברה במניעת שחיתות; קיומו של tone from top קיומו של קוד אתי; קיומו של קוד התנהגות החלק במפורש על דירקטורים, קיומן של תכניות הכשרה מונעות שחיתות לעובדים; קיומו של ערוץ דיווח לעובדים בנושא שחיתות ועוד. חלק זה מורכב מ- 13 שאלות אשר נגזרו מתוך UN Global Compact ומהקווים המנחים של ארגון TI לדיווח על תכניות למניעת שחיתות.

2. שקיפות ארגונית - במדד זה, המונח “שקיפות ארגונית” מתייחס לשקיפות המידע בדבר המבנה התאגידי של קבוצה שהחברה הנבדקת שייכת אליו, כלומר: האם קיים מידע בדבר חברות אם, חברות בת וחברות אחיות, שליטה, מיזמים משותפים, אחזקות ועוד. השקיפות הארגונית היא חשובה שכן היעדר שקיפות בנוגע למבנה התאגידי של קבוצת חברות מסייע ליצירת הערפל החיוני לקיומה של שחיתות. במצב בו לא ברור איך בנויה משפחת החברות ולא ידוע מה יחסי השליטה והבעלות בכל אחת מהחברות במשפחה, היכן התאגדה והיכן פועלת כל אחת מהן, קל יותר להסתיר ולהסוות פעולות לא תקינות או

מושחתות

3. דיווח ברמת מדינה - דיווח זה מאפשר למשקיעים לקבל תמונת מצב מלאה ומהימנה על נוכחות ופעילות התאגיד במדינה. דיווח ברמת המדינה מאפשר לאזרחים לבדוק האם התשלומים שהתאגיד מעביר לממשלתם תואמים את היקף הפעילות שלו במדינה.
ארגון TI העולמי בוחן זו השנה השישית את מידת השקיפות של חברות גלובליות במטרה להעלות את המודעות הציבורית (לרבות בקרב המגזר העסקי) לחשיבות נושאי השקיפות והיושרה. הארגון מעודד את החברות לאמץ את מדד ה- Transparency in Corporate Reporting TRAC ככלי שישמש אותן למניעת שחיתות בארגון. מהניסיון הנצבר הרב של ארגון TI, חוסר שקיפות כאמור, הגם שלא במתכוון, עשוי להוות כר פורה לתופעות של שחיתות ארגונית.

במהלך שנת 2016, השיקה לראשונה, עמותת שקיפות בינ"ל-ישראל את מדד השקיפות, שבחן 16 מהחברות הישראליות המובילות ע"פ דירוג BDI. לתוצאות מדד 2016 לחץ כאן. השנה הורחבה הבחינה שביצע הארגון ונבחנו 30 החברות המובילות במשק הישראלי בהתאם למדד DUN'S 100 PREMIUM שמפרסמת דן אנד ברדסטריט ישראל.
מדד זה נועד לסייע לאזרחים להבין טוב יותר את התנהלותן של החברות המשפיעות ביותר במשק הישראלי, ולעודד אותן לפרסם יותר מידע הנוגע להתנהלותן העסקית והכלכלית כדי לשמש כלי בידי החברות להגברת השקיפות ובמלחמה בשחיתות ארגונית.
הצגת הנתונים באתר החברה (ולא בדיווחים שונים) יכולים לתרום להגברת אמון הציבור בגופים כלכליים ועסקיים – אמון שהתערער לאחר המשבר הכלכלי העולמי של 2008 והמחאה החברתית בישראל בשנת 2011. המדד יכול להוות פלטפורמה שעליו יחל דיאלוג לבניית האמון שהופר.

אנו סבורים כי ערכי השקיפות והיושרה צריכים לעמוד במרכז המאמצים הללו. אנו מאמינים כי כל ארגון עסקי, מקומי ועל אחת כמה וכמה ארגון הפועל בזירה הבינלאומית צריך ואפילו חייב, לאמץ את ערך השקיפות כערך עליון בהתנהלותו הכלכלית, העסקית והחברתית.


Phone
מגדל המשרדים קניון קרית אונו, שלמה המלך 37 קרית אונו
Phone
03-7363146