כנס ארצי לגיל הרך

כנס ארצי לגיל הרך
יום ראשון ה- 2.12.18, מרכז הפעו"ט טירת כרמל

תכנייה


8:45-9:00   התכנסות וברכות
9:00-10:30 הרצאות פתיחה 
10:30-10:45 הפסקה
10:45-12:15 מושב בחירה ראשון
12:15-12:45 ארוחת צהריים
12:45-13:45 מושב בחירה שני
13:45-14:00 הפסקה
14:00-15:00 הרצאת נעילה

באיזה פאנל או סדנא תרצו להשתתף?

מספר המקומות בכל פאנל/סדנה מוגבל.

שם פרטי
שם משפחה
סלולרי
מייל:*
מקום עבודה
מקצוע
מושב ראשון בחירה
מושב שני בחירה


10:30 - 9:00  הרצאות פתיחה


התערבות בסביבה הטבעית של הילד בגיל הרך

כיום יותר מתמיד אנו מודעים להשפעת השנים הראשונות על ההתפתחות התקינה של הילד. איתור והתערבות מוקדמים מעלים את הסיכוי ההתפתחותי עבור ילדים רבים. הרצאה זו תעסוק בהתערבות בסביבה הטבעית של הילד כגורם שעשוי לעלות את האופן בו הורים ומטפלים מבינים את הילד ומגיבים אליו.  הגברת המודעות והידע של הורים לגבי צרכי ילדיהם כמו גם של אלה המעורבים במתן שירותים לגיל הרך מעצימה את ביטחונם והתנהלותם כהורים, מטפלות, מנהלות מעון ומדריכות ותורמת רבות לשיפור אינטראקציות הורה – ילד, מטפל – ילד. 
דר. תרצה יואלס:  ראש התחום היישומי במרכז לחקר התפתחות הילד, החוג לפסיכולוגיה אוניברסיטת חיפהעוסקת בהעברת ידע ויישומו בתחום התערבות בגיל הרך.


תכניות התערבות לפיתוח מיומנויות חברתיות במסגרות חינוכיות לגיל הרך

השנים הראשונות לחיים הן השנים החשובות ביותר לרכישת מיומנויות חברתיות אצל ילדים. לצד היכולות החברתיות שרוכש התינוק/הילד במסגרת המשפחה, המסגרת החינוכית לגיל הרך היא הזירה היעילה והנכונה ביותר לרכישה של יכולות אלה והגננת היא אשת המקצוע האופטימלית להקנייתן.
ד"ר עדה בקר: יועצת התפתחותית ומומחית להתפתחות חברתית בגיל הרך. מפקחת ומדריכה במעונות יום, במשפחתונים ובפעוטונים. מרצה בנושאי חינוך, התפתחות ופסיכולוגיה של הגיל הרך. מחברת הספרים: "עם מי שיחקת בגן היום?" (2009), "לגדל ילד חברותי" (2016) והמדריך להורי תינוקות "נולד להיות חברותי" (2018).


מיומנויות רגשיות-חברתיות בגן

מנחה ומגיבה: ד"ר עדה בקר
1. המעגל הבטוח
ילדים וצוותים חינוכיים רבים מתמודדים ביומיום עם קונפליקטים חברתיים בלתי פוסקים.  תוכנית "המעגל הבטוח" היא תוכנית חברתית-רגשית לגילאי 5-7. מטרתה לעזור לילדים ולצוותים להקשיב לעצמם ולאחר בעזרת כלים המבוססים על עקרונות מתוך שיטת הטיפול הזוגי "אימאגו".
מיכל וקנין - M.A בהתפתחות הילד, מדריכת הורים וילדים בגיל הרך, מרכז הפעו"ט.

2. ציפור הרגש
בראש העין מתקיימות מזה כשנתיים קבוצות לפיתוח מיומנויות חברתיות-רגשיות לילדי גן חובה, במטרה לטפח את האוריינות הרגשית של הילדים לקראת העלייה לכיתה א'. הקבוצות נערכות בגן, בשיתוף הצוות החינוכי וההורים, וחלק מהתוכנית מוקדש להטמעת התכנים בחיי הגן והמשפחה. 
סיגל שלהב: פסיכולוגית חינוכית מומחית בשפ"ח ראש העין ומנהלת המרכז לגיל הרך בראש העין, בעלת קליניקה פרטית.


תוכניות עבור ילדים עם אוטיזם

מנחה: ד"ר חנה אלונים
1. ניתוח התנהגות אינטגרטיבי בסביבה הביתית
הרצאה תתמקד בגישת ניתוח התנהגות אינטגרטיבי בסביבה הביתית - ניתוח התנהגות יישומי הוליסטי ואינטגרטיבי המעודד הצלחות הילד. בהצגה נעמיק בהגדרת ניתוח התנהגות יישומי וצורת העבודה וננתח מקרה של ילד.
עדי וינשטוק:  מנתחת התנהגות M.A, BCBA בחינוך מיוחד-התמחות באוטיזם ולקויות התפתחותיות באוניברסיטת חיפה. מרצה במכללת אורנים ומנחה תוכניות ביתיות וחינוכיות. 

2. גישת מפנה – התערבות טיפולית מערכתית בינקות המוקדמת
לאינטראקציה בין הורה-תינוק בשבועות הראשונים בהם התינוק מווסת עצמו פיסית ורגשית, יש משמעויות בתפישה הרפלקטיבית של התינוק. התערבות הטיפולית בשלבים קריטיים אלו, תשפיע על הדפוסים התקשורתיים בהתפתחות תינוק בסיכון. ההרצאה תעסוק במודל טיפול טריאדי: תינוק - הורים - מטפל, כפי שמתקיים בהתערבות טיפולית מוקדמת עפ"י גישת מפנה.
ד"ר חנה אלונים: מייסדת וראשת מרכז מפנה. מומחית ל ASD בינקות, פיתחה את הכלי לזיהוי מקדם של אוטיזם ESPASSI הנלמד ברחבי העולם. חוקרת ומרצה, עומדת בראש ביה"ס להכשרת מטפלים באוני' בר -אילן.


עבודה התפתחותית במסגרת החינוכית

מנחה:  יעל שוטלנד
1. תכנית המשחק

תכנית המתקיימת 
במעלות-תרשיחא במטרה לצמצם פערים בתחום ההתפתחותי, המוטורי והתפיסתי ולשפר את התפקודים היומיומיים, הדימוי העצמי ותפקודי הלמידה של ילדי הגנים. התכנית מועברת על ידי מרפאות בעיסוק ומקנה לגננות כלים בעזרת הדרכה והדגמה שיטתית. 
ליאורה רימון: M.A בחינוך מיוחד ויעוץ, תרפיסטית באמנות, מנהלת מרכז טיפולי משכ"ל מעלות, מדריכה במתי"א מעלות, יוזמת תכנית המשחק.

אורית בר ישראל: M.A בריפוי בעיסוק, מרפאה בעיסוק במרכז הטיפולי משכ"ל, בגן שפתי ובבי"ס יסודי, מלווה מקצועית של תכנית המשחק.

2. סולם של מילים
מחקרים מראים כי ילדים ממיצב סוציו- אקונומי נמוך נמצאים ברמת סיכון גבוהה להיות בעלי איחור התפתחותי בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת ולכן התערבות מניעתית מוקדמת חשובה ביותר. "סולם של מילים" הינה תוכנית איתור ומניעה לילדים ממיצב סוציו- אקונומי נמוך שפותחה במרכז הפעו"ט ומופעלת על ידי צוות פרא- רפואי מטעם המחלקה הטיפולית של המרכז.  
יעל שוטלנד: קלינאית תקשורת, MA ומדריכת קלינאיות תקשורת. רכזת תוכנית "סולם של מילים".


הדרכה ביתית למשפחות בסיכון

מנחה: ופא עכר
1. הדרכה ביתית במרכז הפעו"ט

הצצה לעולם הדרכת ההורים בבית עם המאפיינים הייחודיים לעבודתנו במרכז הפעו"ט: מה היתרונות בכניסה לבית, במיוחד למשפחות בסיכון, כיצד נקבעות מטרות העבודה, מה האתגרים והדילמות שכניסה לבית מעלה למדריכה ולמשפחה, ואיך עובדים בפועל עם הדברים. 
ליאת הובל –עבאס: MA בחינוך מיוחד ופסיכותרפיה גוף-נפש. מדריכת הורים וילדים ותיקה. מדריכה צוותים חינוכיים וטיפוליים.

2. מעטפת רכה
ההצגה תתמקד בעקרונות הבסיסיים של תכנית "מעטפת רכה" , הרציונל שלה ואופי הפעלתה תוך דגש על היישום שלה בכפר נחף: כפר מוסלמי בגליל בעל מאפיינים סוציו-אקונומיים מאתגרים (אחוזי אבטלה גבוהים, אוכלוסייה צעירה וקצב גידול מהיר, צפיפות בדיור ועוד). 
יעל בן-אליעזר: B.A בעבודה סוציאלית, M.A. בהנחיית קבוצות בשילוב אמנויות, מנהלת ארצית של תכנית הפיילוט "מעטפת רכה".
ופא עכר: B.A בעבודה סוציאלית, M.A. בייעוץ והתפתחות בגיל הרך, רכזת תוכנית "מעטפת רכה" בנחף.


התערבות מחוץ לקופסה - שימוש בכלים ייחודיים

מנחה: חגית ואנו
1. רגעי קסם בקבוצת מדיה הופ
רגעי קסם, הוא פרוייקט ייחודי של קבוצת מדיה הופ! בשיתוף עם קרן ברנרד ון ליר. הפרויקט עושה שימוש בכלי מדיה מגוונים, פונה אל ילדים בני 1-6 ואל הוריהם מכל קשת החברה הישראלית, ומציע כלים מעשיים לניצול זמני השגרה והפיכתם לזמן משותף, איכותי ומהנה, תוך העלאת המודעות בקרב ההורים לתפקיד המשמעותי שלהם בהתפתחותו של הילד ובבניית הקשר האינטימי בתוך המשפחה.
מיכל בוטל: משנה למנכ"לי קבוצת מדיה הופ! עוסקת כ- 25 שנים בטלוויזיה ובעשור האחרון יוצרת ומנהלת מדיה לילדים.
 
2. התבוננות על התוכנית "מסע משפחתי" של בית "הורים במרכז" 
בהרצאה נכיר את תוכנית ההתערבות הביתית "מסע משפחתי" של בית "הורים במרכז" המהווה חלק מתצרף השירותים המוצעים למשפחות במרכז. מטרת התוכנית לתת להורים כלים וידע להתמודדות עם אתגרים בהורות בסביבה הטבעית in-vivo באמצעות תהליכי הדרכה ורפלקציה הוריים.
ייחודה של התוכנית נעוץ ביכולת הצוות המקצועי לייצר עבור המשפחה setting המשתנה בהתאם לצרכים, ליכולות ולרצונות ההורים בכל מרחב מוכר ובטוח עבור המשפחה. 

הילה פרלמן: M.A. בניהול מערכות חינוך, בעלת תעודה הוראה ומנחת קבוצות. מייסדת ומנהלת בית "הורים במרכז".
כרמית כפתורי : M.A. בייעוץ והתפתחות בגיל הרך, מנחת קבוצות. מדריכת הורים וצוותים העובדים עם הורים וילדים בגיל הרך בבית "הורים במרכז".

3. טיפוס טיפולי
בהצגה תוצג קליניקה התפתחותית רב תחומית, במרחב קיר טיפוס. בקיר הטיפוס "בולדר חיפה" מתקבלים הילדים המטופלים כבני בית בתוך קהילה מגובשת וחמה, אך קיום טיפולים בתוך סביבה הומה, פעילה, מלאת אתגרים וגבולות ברורים, אינו עניין של מה בכך. בהרצאה יוצגו חוויות ויתרונות, מול קשיים בהשתלבותם של ילדים מטופלים בתוך קהילת פנאי, יחד עם ילדי חוגים, בני נוער ומבוגרים באימונים. השתלבות שמובילה לא אחת להמשכיות טבעית במקום, הרבה מעבר לשעות הטיפול.
חגית ואנו: מרפאה בעיסוק, סגנית מנהלת ואחראית תחום הגיל הרך במכון "קדם" בחיפה ומרפאה בעיסוק בקליניקת קיר הטיפוס "בולדר חיפה".


מודלים רב-מימדיים להתערבות במסגרות הגיל הרך: גישת ה CLASS  וה ITERS

מנחה:  ד"ר רותי שנרך
הCLASS והITERS הינם שני כלים מרכזיים ועדכניים בתחום הערכת מסגרות חינוכיות לגיל הרך. כלים אלו המבוססים על מחקרים התפתחותיים ומהווים בסיס לבניית תכניות התערבות בארץ ובעולם. במסגרת הפאנל נציג שני מודלים להתערבות במסגרות חינוך לגיל הרך, המבוססים על כלים אלו: תכנית התערבות במעונות היום, המתקיימת במסגרת הפיילוט "מסגרות תחילה", ותכנית ההתערבות בגנים הערביים המתקיימת במסגרת פיילוט לשיפור איכות החינוך בגיל הרך בחברה הערבית.
ד"ר  דינה כהן: מרצה ומדריכה פדגוגית בחוג לגיל הרך במכללת אורנים ובאוניברסיטת חיפה, עוסקת בתכנון, בנייה והדרכה של תכניות התערבות לקידום אקלים מיטבי במסגרות לידה עד שש.
ד"ר אפי סטולרסקי: מרצה ומדריכה פדגוגית במכללת אורנים ובאוניברסיטת חיפה, עוסקת במחקר, תכנון, בנייה והדרכה של תכניות התערבות לקידום אקלים מיטבי במסגרות לידה עד שלוש.
ד"ר שירלי שויער: מרצה ומדריכה פדגוגית במכללת אורנים ובאוניברסיטת חיפה,עוסקת במחקר, בפיתוח והדרכה של תכניות התערבות לקידום האינטראקציות בגנים.
ד"ר רותי שנרך: מרצה ומדריכה פדגוגית במכללת אורנים, מדריכה מוסמכת להוראת ה-CLASS , עוסקת במחקר, פיתוח והדרכה של תכניות התערבות לקידום האינטראקציות בגנים.


"תחושה וחוויה" - שיטות יצירתיות לאיסוף ויצירה בחומרים בעבודה בגיל הרך

הסדנא מציעה מודל יישומי לאיסוף חומרים ועבודה יצירתית בגיל הרך בתהליך הצומח שלב אחר שלב. העבודה בשלבים תומכת במחנכת ומאפשרת לה להתקדם בביטחון בתוך תהליך שבסיסו הוא פתוח ועמום. הסדנא כוללת הצגה של המודל והתנסות חווייתית בחומרים.
כוכב קדם: מפתחת תכנית "תחושה וחוויה ", מנחת קבוצות בשילוב אומנויות.


התערבות מוקדמת בטיפות חלב מטעם מרכזים לגיל הרך

מנחה: תמר יעלי
התחנה לבריאות המשפחה הנה מקום אליו מגיעה רוב האוכלוסייה. תוכנית התערבות מוקדמת בצומת ראשונית וחשובה זו, מאפשרת מפגש וחשיפה בין המשפחות השונות והמדריכה התפתחותית כבר מהשלב הראשוני שלאחר הלידה. התערבות זו מהווה הזדמנות ייחודית לקשר ראשוני עם ההורה והתינוק ומתן מענה ביחס לסוגיות התפתחותיות מגוונות. בתחנות טיפת חלב פרדס חנה כרכור, טירת כרמל ומרכזים ותיקים נוספים נעשית, מעל לעשרים שנה, עבודת צוות בתחומי מניעה, איתור והדרכה המאפשרת שילוב בין הידע והניסיון של אחיות בריאות הציבור, הצוות הפרא רפואי מהמרכז לגיל הרך והמשפחות. בהרצאתנו נציג את מודל ההתערבות כפי שהוא בא לידי ביטוי, באופן ייחודי ומותאם, בפרדס חנה ובטירת כרמל.
עינב אברמוב: אחות, מנהלת טיפת חלב עמידר בטירת כרמל
יונה זוהר רוט:
מרפאה בעיסוק M.A. BOT רכזת צוות מקצועי המרכז לגיל הרך פרדס חנה.
תמר יעלי: מרפאה בעיסוק BOT, רכזת תוכנית ניצנים מרכז הפעו"ט, טירת כרמל.


איתור עיכובים התפתחותיים וליווי במעונות יום

מנחה: יעל שוטלנד
1. איתור מרכז הפעו"ט
לאיתור מוקדם של עיכובים התפתחותיים חשיבות גדולה היות והוא מאפשר התערבות מוקדמת. "מרכז הפעו"ט" מפעיל בטירת הכרמל תוכנית איתור רב שלבית הפועלת במעונות היום בעיר. התוכנית בודקת את תחומי המוטוריקה, התפיסה, התקשורת, השפה והדיבור, ומופעלת על ידי צוות פרא רפואי מתוך המחלקה הטיפולית של מרכז הפעו"ט.
יעל שוטלנד: קלינאית תקשורת, MA ומדריכת קלינאיות תקשורת. רכזת תוכנית "סולם של מילים".


2. ליווי התפתחותי במעונות

תוכנית ייחודית ללווי התפתחות בגילאי 0-3 הפועלת מזה 7 שנים במעונות יום בקהילת קרני שומרון רבתי. בהצגה נתאר את האתגרים והיתרונות של כניסת אנשי מקצוע לתוך הסביבה הטבעית של הפעוטות וליווי הצוות המטפל וההורים, ונעמיק בתיאור מקרה.
סוזן סולומונס: פיזיותרפיסטית, MA בלקויות התפתחותיות. בעלת 32 שנות ניסיון באבחונים, טיפולים והדרכה לילדים, הורים, סטודנטים ואנשי מקצוע. 


איתור עיכובים התפתחותיים והתערבות בגני ילדים

מנחה: שרון שפיר
1. איתור טף - מחקר השוואתי של שיטות האיתור המוקדם של עיכובים התפתחותיים בגיל הרך
בפאנל יוצג מחקר השוואתי ארצי, כמותי ואיכותני, של מיפוי עיכובים התפתחותיים בקהילה, המשווה בין תוכניות משרד החינוך/גננות לבין איתור טף - תכנית איתור של קלינאיות תקשורת ומרפאות בעיסוק בגילאי 3-5 שנים.
אירית ויזל: קלינאית תקשורת M.A. מומחית לחינוך בגיל הרך. בעלת קליניקה לטיפול בהפרעות שפה ודיבור בגיל הרך. מרצה, מנחה ומדריכת תוכניות שפה.

ד"ר מרגלית נבון: אפידמיולוגית המתמחה בהתפתחות הילד. מדריכה קלינית ומרצה בדימוס.

2. התפתחות מודל ההפעלה של תוכנית מעג"ן בגני הילדים בטירת כרמל
17 שנות הפעלתה של תוכנית מעג"ן (מערך תומך גן ומעון) בגני הילדים בטירת כרמל מאופיינות בתהליך מתמשך של הבנת השטח והצרכים המשתנים של הגננות והילדים. בהתאם לכך, נערכה כל השנים חשיבה כיצד לדייק את אופן הפעלת התוכנית כך שתציע התערבויות מדויקות יותר, ותאפשר לגננת לשכלל את פעולות המניעה, האיתור וההשתתפות של ילדים עם צרכים מיוחדים במהלך חיי היום יום בגן הילדים. 
תמי גרוספלד: מרפאה בעיסוק ויועצת חינוכית, מדריכת מחוזית של תוכנית מעג"ן, משרד החינוך.
שרון שפיר: MA בריפוי בעיסוק, רכזת היחידה להתפתחות הילד בקהילה, מרכז הפעו"ט.


מעגלים – מודל עבודה טיפולי למשפחות בסיכון

מעגלים הינה תכנית ייחודית לעבודה טיפולית עם משפחות קצה להן ילדים בגיל הרך. משפחות אלו חוות קשיים במפגש עם הסביבה עקב מצבם הנפשי, העדר משאבים והתלות בשירותים. מעגלים רואה בכל מפגש עם הסביבה אפשרות טיפולית ומבינה כי העבודה הטיפולית עם משפחות אלו מחייבת גמישות ודורשת לאתגר את דרכי הטיפול המקובלות.
אילה אורן: עובדת סוציאלית קלינית M.A, ניהלה את תוכנית מעגלים לילדים בסיכון במרכז הפעו"ט, בעלת ניסיון רב בעבודה במרפאות בריאות הנפש, הדרכה בביה"ס לפסיכותרפיה של החוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, הדרכת עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ומטפלים באמנויות במסגרות של הרווחה, בפנימיות ובבתי מעבר לילדים שהוצאו מהבית, וכן טיפול בילדים, נוער ומבוגרים בקליניקה פרטית.


תוכניות מעבר לכיתה א'

מנחה: ד"ר עדי אלימלך
1. "השמים הם הגבול"
ילדים העולים לבית הספר נדרשים כיום להתמודד עם מספר מקצועות גדול, התארגנות במערכת מורכבת וציוד מגוון. על הילד להפעיל מערך אינטגרטיבי של תהליכי פתרון בעיות, בכדי להסתגל באופן יעיל לסביבה החדשה. הדבר מאתגר במיוחד לילדים בעלי קשיים סביבתיים והתפתחותיים. במרכז "מענה" פותחה תכנית שמי"ם הנותנת מענה לקושי זה בתוך הסביבה הטבעית, הן באמצעות עבודה ישירה עם הילדים והן באמצעות הדרכת הצוות החינוכי.
אפרת דמרי–קרוטמן: מרפאה בעיסוק, בוגרת התכנית להתפתחות הילד באוניברסיטת חיפה. רכזת תחום מקצועות הבריאות במרכז טיפולי "מענה" מועצה אזורית מגידו. עובדת גם במרכז לגיל הרך, פרדס חנה כרכור.

2. התערבות לקידום אוריינות של ילדי גן
מטרת המחקר- להכין ילדים לקראת לימוד הקריאה והכתיבה בכיתה א' באמצעות משחק איות במחשב. במחקר נבדק האם ילדי גן חובה ממיצב חברתי כלכלי נמוך נתרמים מסיוע שמיעתי וחזותי במהלך כתיבה במחשב. בעקבות ההתערבות נבדקה התקדמות הילדים בידע אותיות, מודעות פונולוגית כתיבה וקריאה.
ד"ר עדי אלימלך: מומחית ללקויות למידה, מרצה במסלולים- הגיל הרך, יסודי וחינוך מיוחד במכללת שאנן.


ת.ה.ל - הדרכה רב-תחומית לצוותים חינוכיים במעונות יום

הדרכה אמורה לשלב בין סביבות עבודה רגשיות וקוגניטיביות, והיא נעה בין שני ממדים אלו באופן דינמי. עיקרו של הממד הראשון מכוון לתחום האפקטיבי, דהיינו לצמיחה אישית, ומקיף את הרכיבים של הדו שיח הבין אישי. הממד השני מכוון לתחום הקוגניטיבי, מתבטא בתכנים ובלמידה של טכניקות ומיומנויות ועיקרו תהליך הוראה דידקטי (פלדמן, 1994; קרון, 1995). מטרת ההדרכה במסגרות חינוכיות לגיל הרך היא ליצור שינוי בתפיסתה של המטפלת/מחנכת את תפקידה, לגרות ולעודד למידת ידע חדש, ולאפשר שינוי עמדות והתנהגות המובילים לשיפור האינטראקציות בין המחנכת לילדים.
שרי צדוק: M.ed בתכנית הוראה ולמידה: פיתוח מורים לתפקידי הדרכה. מקימה את מעון היום במרכז הפעו"ט ומנהלת המסגרות החינוכיות בין השנים 2002- 2011. מרכזת תכנית הדרכה תמיכה וליווי למעונות יום במרכז הפעו"ט, ועוסקת בייעוץ ביוגרפי - אנתרופוסופי.


חשיבות הבניית שרשרת ההדרכה בתכניות התערבות - סדנה

בסדנה זו נבחן את חשיבות ההבניה של מודל שרשרת ההדרכה (הדרכה על הדרכה על הדרכה) בתכניות התערבות. נכיר שיטות שונות בהדרכה זו, ונתנסה בתרגול המשלב הדרכה מאחורי מראה חד כיוונית. 


14:00-15:00 הרצאת נעילה


הקשר שבין התערבות בסביבה הטבעית לבין הישגי הילדים - פרספקטיבה נוירולוגית- התפתחותית

ההרצאה תעסוק בבסיס הנוירוביולוגי להתפתחות המוח בגיל הרך כולל ההיבטים של ההשפעה הגנטית, ההשפעה הסביבתית והאינטראקציות שביניהן. בהרצאה יושם דגש על ממצאים מחקריים בנוגע לחיבור שבין הגורמים השוונים המעצבים את התפתחות המוח והקובעים את עתידם של ילדים צעירים ואת יכולתנו להשפיע על התפתחות זו.

ד"ר איתי ברגר: מומחה בכיר לנוירולוגיה של הילד והתפתחותו, מנהל השירות הנוירוקוגניטיבי בביה״ח האוניברסיטאי אסותא באשדוד. מקדיש את רוב זמנו הקליני והמחקרי להתפתחות המוח בגיל הרך כולל הקשיים והסיכויים הכרוכים בתקופה מורכבת זו שמטרתו טיפול, מניעה והקטנה של נזק עתידי אפשרי במערכת העצבים המרכזית.