יוני 2017


Directors Skill and Financial Reporting Quality

Amir Rubin and Dan Segal*

תמצית המאמר​

          








​בחלקו הראשון, המאמר מציע מדד לדרוג יכולותיהם של דירקטורים חיצוניים (דח״צים) בחברות ציבוריות, וכפועל יוצא, מדד לדרוג איכותו של הדירקטוריון באופן כללי. בחלקו השני, המאמר בוחן האם יש קשר בין יכולת הדירקטוריון לפי מדד זה ואיכות ומהימנות הדיווח החשבונאי.

בקביעת המדד לדרוג יכולותיהם של דירקטורים, אנחנו נשענים על תאוריה ידועה בתחום הכלכלה, ומודדים את יכולת הדירקטורים על בסיס שווי שוק מצרפי של החברות בהם הם מכהנים כדירקטורים.  ניתוח תקפות המדד מניב תוצאות עקביות עם ההשערה שלנו שהמדד מכמת את יכולת הדירקטור בצורה טובה. בפרט, אנחנו מוצאים קשר חיובי בין המדד ושנות הניסיון של הדירקטור, מספר הדירקטוריונים בהם הדירקטור מכהן, מומחיות פיננסית, וניסיון כמנכ”ל. תוצאות אלו מעידות שדירקטורים שמכהנים בחברות גדולות במונחי שווי שוק, הם דירקטורים בעלי איכויות גבוהות.

על בסיס מדד האיכות של הדירקטורים אנחנו מחשבים מדד איכות דירקטוריון כממוצע מדד האיכות של הדח”צים המכהנים בחברה. התוצאות מעידות שאיכות הדירקטוריון משפיעה על איכות הדיווח הכספי. חברות עם דירקטוריון איכותי משקיעות יותר בתהליך הביקורת החשבונאי, וההסתברות למניפולציה חשבונאית אצל חברות אלו נמוכה יותר בהשוואה לחברות עם איכות דירקטוריון נמוכה יותר. בנוסף, התוצאות מעידות שיש קשר חיובי בין איכות הדירקטוריון ושווי החברה - ככל שאיכות הדירקטוריון גבוהה יותר כך שווי החברה גבוה יותר.

לסיכום, התוצאות מעידות שדירקטוריון שהינו איכותי על פי המדד המוצע יש השפעה חיובית על איכות הביקורת, וכי כאשר יכולת הדירקטוריון נמדדת בצורה נאותה, יש קשר חיובי בין איכות הדירקטוריון ושווי החברה.

​המאמר המלא, לרבות ביבליוגרפיה מפורטת נמצא באתר איגוד הדירקטורים.

Phone
מגדל המשרדים קניון קרית אונו, שלמה המלך 37 קרית אונו​
Phone
03-7363146