כשיצירתיות פוגשת מקצוענות
נילי חביב היא הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים מהשטח - פרקטית, פונקציונאלית ומהירת ביצוע, המתמודדת עם אתגרים תכנוניים, אילוצים טכניים ומגבלות שטח, בשילוב עם ראייה עיצובית ואמנותית מפותחת, ליצירת סינרגיה מושלמת בין עולמות האדריכלות ועיצוב הפנים. לתפיסתה, "תפקיד האדריכל אינו 'להוליד' את הבית, אלא 'ליילדו' מתוך בטנו של הלקוח – האדריכל הוא רק שופר, כי בכל בית צריך להימצא ה'אני' של המתגורר בו ולא של האדריכל".


התמודדות עם אילוצים טכניים ומגבלות שטח אמרנו? הנה דוגמא - משפחה דתית עם שבעה ילדים החזיקה מגרש בגודל 250 מר' ורצתה לבנות בו בית עם חדר לכל ילד. נשמע לכם הזוי? גם לנו, אבל לא לנילי חביב... איך היא עשתה זאת? על ידי ניצול שטח מקסימלי שאף השאיר שטח גדול לגינה... או למשל, באחד מרחובות בית אריה תכננה למעלה מ-10 בתים שונים למרות שהמגרשים היו זהים לחלוטין.
'נילי חביב' בנתה את רוב הישוב בית אריה במו ידיה. הנדסאית אדריכלות שהיא גם מעצבת פנים, היודעת לחזות במדויק כיצד יראו החללים הפנימיים, כבר בשלבי התכנון האדריכליים. כהנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים טוטאלית, מספקת נילי חביב ללקוחותיה את כל שרותי האדריכלות ועיצוב הפנים מתוך מעורבות מלאה בכל שלבי הפרויקט, משלב גיבוש הקונספט ובניית הפרוגראמה, לשלבי התכנון, הגשה לרשויות המקומיות, טיפול בהוצאות היתרי בנייה, פיקוח על החשמל, ופיקוח עליון בשטח על ההיתרים, ועד לשלבי תכנון תאורה, בחירת הריצופים, נגרות, גבס, תכנית עבודה מפורטת לקנייה ועיצוב, בחירת חומרים ופרטי עיצוב (עיצוב טוטאלי), כולל אבזור והום סטיילינג. כל זאת, תוך התאמה מוחלטת לצרכי הלקוח, לתקציב שנקבע מראש וללוחות הזמנים.
בתהליך התכנון ועיצוב הפנים רואה נילי לנגד עיניה ולפני הכול את הלקוח, דרך בניית פרוגראמה תכנונית מקיפה ומפורטת ביותר, הכוללת מעל 100 שאלות המתחקות אחר אורח חייו, צרכיו וחלומותיו של הלקוח, עד הרזולוציות הדקות ביותר - מהם התחביבים של בני המשפחה? מעשנים? שומרי מסורת? מארחים הרבה? חובבי בישול או קונים מוכן? מה עושים בסופשבוע? ועשרות שאלות נוספות, וזאת עוד לפני גיבוש הסקיצות התכנוניות, מתוך ראייה הוליסטית של תחומי האדריכלות ועיצוב הפנים, ובדגש על הסינרגיה ביניהם כבר בשלבי התכנון הראשוניים. "קיימות גישות האומרות שיש לתכנן קודם את המבנה החיצוני, החלוקה לגושים וההרמוניה ביניהם, לעומת גישות אחרות הטוענות כי יש להתחיל את התכנון מבפנים, מחלוקת החללים ועד הפרטים הקטנים", מסבירה נילי חביב. "מאחר והתחלתי את דרכי כמעצבת פנים והמשכתי כהנדסאית אדריכלות, אני מאמינה שצריך ראשית לבנות פרוגראמה תכנונית מפורטת ביותר אשר תאפשר להתחיל את תהליך התכנון אדריכלי תוך התייחסות לשני הדברים במקביל - העמדת המבנה על המגרש, ההתייחסות לצורת המגרש, למיקום המגרש ביחס לרחוב, ולסגנון הנופי המאפיין את הסביבה - האם אנו רוצים בית שמשתלב עם הסביבה? האם אנו רוצים להכניס את החוץ פנימה? לאיזה מהחללים ובאיזו מידה? או אולי אנו רוצים מבנה שונה שיבלוט בסביבה? מהם כיווני האוויר וכיצד ננצל אותם בדרך הטובה ביותר עבור כל חלל וחלל בבית? כאדריכלים ומעצבי פנים, אנו צריכים לחשוב על הזרימה בבית, על מערכת היחסים בין החללים, ועל הקשרים בין החללים הציבוריים לפרטיים".
בתהליך העבודה המוקפד והפרטני, יושבת ובוחנת נילי כל חלל וחלל ואת הקשרים ביניהם, עורכת שינויים ועדכונים תוך כדי תנועה, ובודקת יתרונות וחסרונות של כל חלופה. כדי להמחיש עבור הלקוח את הדינאמיקה המורכבת בין חללי החוץ והפנים, נעזרת נילי בהדמיות ובעזרים תלת ממדיים, דרכם ניתן להעביר ללקוח את תחושת היחס בין החללים, צורתו החיצונית של המבנה ואופן ההעמדה על המגרש, כדי להפוך אות הלקוח לשותף מלא בתהליך, וכדי שיוכל בעצמו לדמיין את החלל ולהבין את אופי המבנה. לאחר שנים רבות של עבודה והיכרות מעמיקה עם ענף הבניה, לימודי עיצוב פנים ולימודי הנדסאית אדריכלות, ועבודה בשיתוף פעולה עם מיטב חברות הבניה, הספקים והיזמים, תכננה נילי חביב עשרות רבות של בתים פרטיים במגוון סגנונות שונים ובכל סוגי המגרשים, תוספות בנייה, ועשרות דירות שתוכננו, עוצבו ושופצו על ידה. כל אחד מהבתים שתכננה אינו דומה למשנהו, ויותר מאשר מבטא את שפתה האדריכלית ותפיסת עולמה העיצובית, הוא מבטא את אופיים ומהותם של הדיירים המתגוררים בו, או כפי שמתארת נילי: "מבחינתי הלקוח הוא הבורא של היצירה. אנחנו כאדריכלים לא מולידים את הבית אלא רק מיילדים אותו מתוך בטנו של הלקוח. אנחנו רק שופר, כי בכל בית צריך להימצא ה'אני' של המתגורר בו ולא של האדריכל".