ניוזלטר לדירקטורים ובכירים
מרץ 2014


י
טיפים לדירקטורים בקריאת דוח תזרים מזומנים
ניר זיכלינסקי, רו"ח - נשיא איגוד הדירקטורים בישראל
 
1. רקע
ככלל דירקטוריון וכן כל דירקטור/ית נדרשים לבחון את הדוחות הכספיים של החברה הן השנתיים והן לתקופות ביניים. ישנה חשיבות קריטית להתייחסות לנושאים חשובים ומהותיים וכן למגמות ולסבירויות של העולה מהדוחות הכספיים והמידע שנלווה להם.

במסגרת זו כאיגוד הדירקטורים בישראל אנו מעוניינים לעזור לכל דירקטור/ית וכן לדירקטוריון כגוף מקצועי ליצור "לוח מכוונים" שיאפשר פיקוח, בקרה והצפת אותן נקודות חשובות לבחינה והעמקה בדיון ובהתאם השלכותיהם על החברות.

דוח תזרים מזומנים הינו הדוח שיכול לשמש עבורכם הדירקטורים מדד  חשוב לנזילות החברה או קשיי נזילות.דוח זה כמעט ולא הושפע מהוראות ה-IFRS  ובכך, בין היתר, חשיבותו. שאר הדוחות הושפעו בדרישות ההצגה, מדידה, הכרה וכיוצ"ב ואף ניתן לראות שינוי בשמות הדוחות –מאזן / דוח על המצב הכספי, דוח רווח והפסד / דוח על הרווח הכולל, דוח על השינויים בהון העצמי / דוח על השינויים בהון

דוח על תזרימי מזומנים מספק מידע על תקבולי המזומנים ותשלומי המזומנים במשך התקופה שאליה הוא מתייחס המידע על תזרימי המזומנים נועד לסייע למשקיעים, לנושים ולאחרים להעריך את יכולת העסק להפיק בעתיד תזרימי מזומנים מפעילות שוטפת, את יכולתו לפרוע את התחייבויותיו ולשלם דיבידנד, את יכולתו לממן השקעות ואת הזקקותו למימון חיצוני.
 
2.טיפים ונקודות לתשומת לב בדוח על תזרימי מזומנים

א. הגדרת מזומנים לצרכי דוח תזרים מזומנים ולמאזן/דוח על המצב הכספי הינה: מזומנים יכללו מזומנים בשקלים ובמטבע חוץ, פקדונות למשיכה מידית ולזמן קצר (עד שלושה חודשים) בבנקים וכן מילוות קצרי מועד ואיגרות חוב ממשלתיות סחירות אחרות, שהתקופה עד למועד פדיונם בעת ההשקעה בהם לא עלתה על שלושה חודשים.

ב. דוח תזרימי מזומנים מורכב משלוש קבוצות, כדלקמן:

1) תזרימי מזומנים מפעילות שוטפת - נקודת המוצא הינה הסכום המופיע כרווח נקי/הפסד בדוח רווח והפסד ועל הסכום האמור מבוצעות התאמות המופיעות בנספח.
במסגרת ההתאמות כוללים :
א) הכנסות והוצאות שאינן כרוכות בתזרימי מזומנים כדוגמת פחת והפחתות, רווחי/הפסדי הון, ירידות ערך.
ב) שינויים בסעיפי רכוש והתחייבויות כדוגמת לקוחות,מלאי,ספקים.
חשוב לבחון כל סעיף ובעיקר את הסכומים המשמעותיים אשר יוצרים את ההבדל בין רווח והפסד לבין תזרים מזומנים מפעילות שוטפת ובכך לוודא שהתזרים המוצג מפעילות שוטפת באותה שנה מייצג את הרווח והפסד התזרימי של אותה שנה . אציין שחברה יכולה להרוויח ולהראות גידול וצמיחה ברווח והפסד אך יכולה להכנס לפירוק  ודוח על תזרימי מזומנים עשוי לעזור בחיזוי מצב כאמור.

אציין שחברה יכולה להרוויח ולהראות גידול וצמיחה ברווח והפסד אך יכולה להכנס לפירוק, ודוח על תזרימי מזומנים עשוי לעזור בחיזוי מצב כאמור.

חשיבות סעיף זה הינה גדולה ומומלץ לראות כבר בתחילת קריאת דוח תזרימי מזומנים מה המצב בפעילות השוטפת, מה השינוי שחל למול שנה קודמת ומה השוני בינו לבין הרווח הנקי/ההפסד בחברה - כך ניתן, ללא כניסה עדיין לפירוטים וביאורים, לראות אם יש בעיה או אתגר משמעותי בחברה. לעיתים נמצא שדוח רווח והפסד מראה רווח ואילו תזרים מזומנים מפעילות שוטפת מציג סכום שלילי, משמע, ירידה בתזרים המזומנים דבר שעשוי להצביע על קשיים אשר יתגלו בדוח רווח והפסד רק שנה הבאה - ומוטב "שעה אחת קודם" לדעת את מצבה של החברה.

2) תזרימי מזומנים מפעילות השקעה - מוצגים בנפרד וללא קיזוז, תזרימי מזומנים ששימשו לרכישת נכסים (רכוש קבוע והשקעות לזמן ארוך) ושנתקבלו ממימוש נכסים אלה. כן יכללו בה תזרימי מזומנים ממתן הלוואות וגבייתן ומרכישת ניירות ערך (להוציא אותם אלו שנכללו כשווי מזומנים) או השקעות אחרות ומכירתן.
יודגש שרכישת נכסים באשראי ספקים אינה מוצגת כתזרים.הסכומים שישולמו בסמוך למועד ביצוע העסקה יכללו כפעילות השקעה ואילו הסכומים שישולמו על חשבון האשראי שלא בסמוך למועד האמור, יוצגו כפעילות מימון (שתובהר להלן).

עסקאות של חכירה מימונית יוצגו במסגרת פעילות השקעה מחד ובמסגרת מימון מאידך בעת ביצוע העסקה.
תקבול בגין מענק השקעה יוצג בנפרד.

רכישת חברות שאוחדו לראשונה ומכירת השקעות בחברות בנות שאוחדו בעבר יוצגו בנפרד בסכום שאינו כולל את המזומנים למועד רכישתן או למועד מכירתן. בביאורים יובא פירוט של הנכסים וההתחייבויות של אותן חברות ליום הרכישה, או ליום המכירה, לפי העניין.

3) תזרימי מזומנים מפעילות מימון - במסגרת קבוצה זו יוצגו בנפרד, בין היתר - הנפקת הון (תוך הצגה בנפרד של הנפקת הון למיעוט בחברות בנות שאוחדו), תשלום דיבידנד, הנפקת איגרות חוב, פידיון איגרות חוב, קבלת הלוואות לזמן ארוך ופרעונן. התנועה באשראי לזמן קצר תופיע בנטו. כמו כן ינוכו הוצאות הנפקת הון ואיגרות חוב מהתמורה מההנפקה.

התחייבות שנוצרה בגין עסקה של חכירה מימונית עם חברות חכירה, תוצג במסגרת תזרימי מזומנים מפעילות מימון.
ריבית ששולמה וריבית שהתקבלה תוצגנה בנפרד.

ג. פעילות השקעה ומימון שאינן כרוכות בתזרימי מזומנים-אין לתת ביטוי בדוח תזרים מזומנים פעילויות השקעה ומימון שאינן קשורות בתזרימי מזומנים כגון  המרת התחייבויות להון,רכישת נכסים או השקעות תמורת הנפקת הון או התחייבות ישירה למוכר לפרעון לאחר תקופת הדיווח.אולם ינתן גילוי לגבי עיסקאות אלה וסכומיהן  במסגרת נספח לדוח על תזרימי המזומנים.

ד.הפרשים מתרגום דוחות כספיים של חברות מוחזקות - ההפרשים נוצרים בחברות מוחזקות, שפעילותן היא עצמאית-אוטונומית והם נזקפים במאזן החברה המחזיקה כסעיף נפרד במסגרת ההון העצמי.הפרשי התרגום המתייחסים למזומנים לתחילת השנה וכן לתנועות ההוניות, בין החברות, במשך השנה יוצגו בסכום נפרד בדוח על תזרימי מזומנים.

ה. בעת קריאת דוח תזרימי מזומנים חשוב מאוד לתת את הדעת לסיווג שביצעה ההנהלה לכל סעיף - סיווג לא נאות יסיט את התזרימים בין הקבוצות והסעיפים שפורטו לעיל ויגרום לעיוות המצג העולה מדוח על תזרימי מזומנים ויקשה על הניתוח הראוי באשר לנזילות החברה.

ו. קובננטים משמעותיים - עמידה או אי עמידה בקובננטים עשוייה להיות קשורה גם בדוח על תזרימי מזומנים כאשר הבנקים או בעלי האג"ח בהתאם לתנאי ההלוואה או האג"ח שהונפקו.מומלץ ליצור "לוח שעונים" לקובננטים ולכלול את הקובננטים הרלוונטיים מדוח תזרים מזומנים. 

אחריות דירקטוריון ודירקטורים לכלל מחזיקי העניין על רקע פרסומו של תקן לאחריות חברתית במגזר העסקי והציבורי
ניר זיכלינסקי,נשיא איגוד הדירקטורים בישראל                      
יו"ר משותף של ת"י 10000 במכון התקנים וועדת המראה של 
ISO 26000     
לקריאת המאמר המלא: לחץ כאן

לאתר איגוד הדירקטורים בישראל