בדיקות EMI – הימור או Game Changer?

כאשר בודקים גנרטור בתשתית אסטרטגית מכבים את הגנרטור, ומותירים את התשתית האסטרטגית ללא גיבוי. בדיקות EMI של אנג'יס מייתרות את הכיבוי, אך האם הן תחליף הולם?

400
חברת אנג'יס מבצעת בדיקות EMI לגנרטורים, ושוק החשמל הישראלי מגיב לכך ברגשות מעורבים. בבדיקת EMI הגנרטור נשאר דלוק, על 70% כוח. הבדיקה איננה פולשנית, ומסוגלת למצוא מגוון רחב של בעיות לאורך הרוטור, הסטטור, אפילו האזורים הפריפריאליים כגון פס הצבירה והמעורר. עלות של בדיקת EMI עומדת על כ-20,000 ₪ לגנרטור, בעוד שעלויות של בדיקה רגילה מגיעות למאות אלפי שקלים. לאור היתרונות האמורים, רבים בשוק החשמל תוהים אם בדיקת EMI היא בגדר "טובה מדי בכדי להיות אמיתית".

ראשית, קצת רקע: בדיקות גנרטור הן נוהל הכרחי עבור תשתיות אסטרטגיות, המחייבות מטבע הדברים גיבוי אנרגטי שאינו תלוי ברשת החשמל המרכזית. ענקי תעשייה רבים תלויים בבדיקות הללו, מתחנות הכוח של חברת החשמל ועד הכור בדימונה. פעולות אחזקה שנתיות לגנרטור הן מתוכננות מראש, לפי המלצה של יצרן הגנרטור, וכוללות בדיקה, זימון, גירוז, חיזוק ברגים וכהנה. פעולות אלו נקבעות מראש ודורשות את כיבוי הגנרטור. באופן זה, התשתית האסטרטגית נותרת "חשופה", אם מסיבה כלשהי רשת החשמל המרכזית תקרוס. הבדיקה עצמה מבוצעת על ידי רובוטים זעירים המופעלים בשלט רחוק, פרוצדורה מורכבת העלולה להוביל לסיבוכים לא צפויים, ולא זולים. 
מהצד השני של המתרס ניצבות בדיקות ה- EMI ((Electro Magnetic Interference. בדיקות אלה הומצאו ב-1980, ומאז סייעו במתן דיאגנוסטיקה מדויקת ל-8,000 מכונות ענק ב-500 תכנונים שונים, ובמציאה של 70 סוגים שונים של אי דיוקים. הלוגיקה מאחורי הבדיקה יוצאת מנקודת הנחה שלכל "הפרעה" או "חוסר דיוק" בנבכי הגנרטור יש "צליל" מיוחד שלו. במידה וממפים את התדר המדויק של כל בעיה, ניתן למפות את הבעיות בגנרטור באמצעות הקשבה לצלילים הללו. כל הצלילים מתנקזים לנקודת האפס של הגנרטור, ולכן מחברים אל נקודת האפס חיבור "בייגלה" זמני המעצים את הקולות, ומקשיבים להפרעות ממנה המכונה סובלת ("בייגלה" הינו ה-RFCT:Radio Frequency Current Transformer ). בדיקות EMI מחייבות את השארת הגנרטור דלוק, ועל כן הן בחזקת Game Changer. אך כמו לכל דבר מהפכני, גם לבדיקה זו ישנם אוהדים וישנם מתנגדים. 

הספקנים טוענים כי בדיקת EMI אינה מסוגלת לאתר את כלל הבעיות ממנו סובל הגנרטור. אחוזי הוודאות של הבדיקה עומדים על 80%, ומעל הכול, תלויים במומחה היודע לפענח את צלילי המכונה. האוהדים טוענים שבדיקת EMI מאתרת את הבעיות בגנרטור, עוד לפני שאלו הופכות כלל לתקלות. הם טוענים שעל אף והבדיקה איננה מאתרת 100% מהבעיות, ועל אף שהיא תלויה במומחה, היא מספקת תמונת מצב מהימנה, מסייעת לאתר את המיקום המיטבי עבור פעולת האחזקה השנתית ואת העיתוי הנכון לבדיקה. הם מדגישים כי כל בדיקה מוקלטת מהווה נקודת השוואה לבדיקות העתידיות, וזהו כלי חשוב להבנת ההיסטוריה של המכונה, ובחינת יעילות פעולות התיקון הקודמות.

אז מי צודק? לאלוהים הפתרונות... חברת אנג'יס, שעורכת את בדיקות ה-EMI,  קשובה לחששות הספקנים אך גם תומכת בטענות האוהדים. אנג'יס החליטו לייבא לישראל את מכשיר ה-PDS200. המכשיר, בסיוע מומחי DOBLE שאנג'יס מספקת, מאפשר לכל חברה לרכוש ניסיון עצמאי בפענוח. הבדיקה החדשה חולשת על טווח רחב של בעיות חשמליות ומכאניות, כולל בעיות הקשתה (Arching) והתפרקויות החלקיות PD. לשיטת אנג'יס, חברה שתשכיל לגדל מומחים פנימיים, תרוויח ידע עצום ומניעת תקלות בציוד הכי חיוני במתקני המתח העליון, כולל שנאים, גנרטורים, מנועים ופסי הצבירה.

שיקולי תועלת מול סיכון כבר שכנעו את חברת החשמל הישראלית, בז"ן, כי"ל, IDE ועוד לעבור לבדיקות EMI. כל הנותר הוא לקוות כי בחלוף הזמן יצטברו נתונים אשר סוף סוף יספקו תשובה חד משמעית לסוגיה הזו.