שתף    שלח לחבר  

רשמים ראשונים מהמצלמה החדשה Sony F55.
היום בטוקיו התמזל מזלי לנסות את המצלמה החדשה Sony F55, יחד עם כל האבזרים הנילווים שלה.



יש לי את הדגמים האחרים של סוני, ה F3 ו FS700. לכן הייתי מאד סקרן לראות עד כמה סוני התקדמה עם ה F החדשה.
הדבר הראשון שהפתיע אותי, זה כמה שגוף המצלמה קטן. המצלמה היא מודולורית וקלה להובלה ממקום למקום, היא יכולה להכנס בקלות לתיק גב.
המשקל של המצלמה דומה בערך למשקל של ה F3. החומר ממנו המצלמה עשויה נראה איכותי, מצלמה הבנויה היטב.

לדעתי התכנון של המצלמה מאד טוב. נורא קל להתמצא והפונקציות העיקריות של המצלמה נגישות לתפעול גם בלי להכנס לנבכי ה Menu.
אפילו למי שמשתמש במצלמה בפעם ראשונה, מאד קל להתמצא ולצלם מייד.
יש חסרון עיצובי אחד והוא הצורת בה מתחבר הכבל של ה ViewFinder. הכבל מתחבר בצורה בולטת בצד של גוף המצלמה.
חיבור כזה בקלות יכול לחטוף מכה ולהישבר. זה לא תכנון כל כך נכון לטעמי.

היתה לי האפשרות לחבר את המצלמה למסך 4K ולראות לעומקם של פרטים כמו Global Shutter Noise and Dynamic Range.
ה Global Shutter הוא מבריק ומהפכני למצלמה בטווח מחירים הזה. אין את האפקט ג'לי האופייני למצלמות עם שבב CMOS.
הטווח הדינמי Dynamic Range גם הוא מדהים , לפי הצהרת סוני יש טווח דינמי של 14 צמצמים.
על מסך 4K התמונה היתה מאד חדה ומדויקת עם צבעוניות מאד יפה. אחד הדברים האדירים ב F55 היא האפשרות לראות 4K ישירות מהמצלמה, ע"י חיבור ל 4 יציאות HD-SDI.

זה כמובן נהדר אם אתה יכול להרשות לעצמך מוניטור 4K.
אולי אחד הדברים הכי מעניינים שראיתי אלו צלומי מאחורי הקלעים של וידאו קליפ אשר צולם ביפן עם ה F55.

זה הוקלט על המצלמה ישירות באיכות 4K אבל נערך בסוף באיכות HD בגלל ש 4K זה למעשה פי 4 מהרזולוציה של HD הבימאי והצלם יכלו לצלם הרבה שוטים רחבים ולבצע אחר כך בעריכה זום אין או תנועות מצלמה. השיטה הזו חוסכת חוסכת זמן על הסט ונותנת להפקה יותר גמישות. שוט אחד סטטי יכול להיות שוט רחב, מדיום שוט או קלוז אפ. אפשר לעשות גם בתוך השוט תנועת PAN שמאלה ימינה או תנועת TILT למעלה למטה.
זה הופך להיות יותר ויותר פופולרי בצילום וידאו קליפים או צילום דוקומנטרי. הפיכה של שוט אחד לכמה שוטים שונים.




יש 2 אפשרויות ל ViewFinder למצלמה:OLED ו LCD אשר יכול לשמש גם כמוניטור LCD קטן.
אחרי שהתרגלתי להשתמש עד היום בעיניות של חברה מצד שלישי, אני הייתי המום מהיכות של העינית OLED.
אני השתמשתי ב 20 שנה האחרונות בעיניות שונות, וזו ללא ספק העינית הכי טובה שראיתי. רואים צבעים נהדרים זה חד והשחורים עמוקים.

אין חוסר ביטחון האם התמונה בפוקוס או לא. ויש גם אפשרות בעינית לעשות הגדלה של פי 2 כדי לבדוק פוקוס.
ב Menu אפשר לבחור האם אתה רוצה להתמש ב Peaking  או לא. אתה יכול לבחור את הצבע של ה Peaking ואפשר לכוון Zebra לאיזו רמה שאתה רוצה.
אחד המינוסים, אין Histogram. מאד מוזר שסוני לא הוסיפו את זה. כנראה שזה יהיה בעדכון גירסה הבא.

לצערי אני חושב שסוני הכשילו את עצמם שוב בכל הנוגע לעידכון גירסה.
לא, אנחנו לא נצטרך לשלם עוד בשביל עדכון גרסה (כמו שהם עשו עם ה F3) הפעם הבעיה היא מתי יצא עדכון גירסה ומה העדכון יכלול? 

אם אתה מתכונן לקנות את ה F55 או F5 הנה מידע חשוב שצריך לדעת. אף אחת מהאופציות להילוך איטי מעבר ל 60 פריים לשניה לא תהיה אפשרית עד העדכון גירסה. כרגע הלוח זמנים המתוכנן הוא לספטמבר 2013. צילום ב 120180240 פריים לשניה שדובר בו כאשר הכריזו על המצלמה, לא יהיה אפשרי לפני סוף ספטמבר.
אם אני קונה את ה F55 לא תהיה לי אפשרות להילוך איטי ב 8 חודשים הקרובים, מה לעזאזל סוני חשבו לעצמם? אני לא מבין את זה.
עוד פיצ'רים שנצטרך לחכות להם, אלו האפשרות להקליט SR Codec לתוך המצלמה עצמה, ושליטה ב WiFi עם iPhone או iPad.

 אני יכול להבין אם העדכון תוכנה היה יוצא כחודש אחרי ההשקה של המצלמה, אבל לחכות עד ספטמבר-דצמבר זה פשוט שגעון, אני מקווה שאם מספיק אנשים יתלוננו זה אולי ישתנה.
ובשורות חיוביות יותר: גיליתי כי הסוללות החדשות מחזיקות פי 1.5 יותר מהסוללות Vlock הרגילות והן גם נטענות בחצי מהזמן. אם אתה קונה את המטען הזוגי של סוני, תדע שהמטען הזה מטעין כל פעם סוללה אחת והוא בגודל של לפטופ. למה המטען כל כך גדול ומטעין כל פעם סוללה אחת, לא ברור לי. אפשר כמובן להמשיך להשתמש בסוללות Vlock ומטען רגיל.
אם מדברים כבר על סוללות, היחידה של המקליט AXS-R5 RAW Recorder צורכת חשמל כמו המצלמה עצמה אז כשמתמשים במקליט צריך לזכור שהסוללה תחזיק חצי מהזמן הרגיל. המקליט עצמו מאד קל וקומפקטי.
בנוגע למדיה, הרבה אנשים שואלים מה יהיה המחיר של הכרטיסי SxS החדשים. המחירים ביפן הם כרטיס של 128GB בסביבות 1300$ וכרטיס של 64GB סביבות 870$.


 
ההתרשמות הכללית שלי מהמצלמה היא חיובית. תמונה פנטסטית, מגוון פורמטים להקלטה, עיניות נהדרות, גודל קומפקטי ורגישות לאור מצוינת.
החסרונות הן זמן מגוחך של המתנה לעדכון גירסה וחוסר של פיצ'רים חשובים בזמן השקת המצלמה.


הכותב הוא הצלם:
Matthew Allard, Aljazeera Team Leader Cameras, Kuala Lumpur
תורגם ע"י אריאל גליקסון.