יוני 2015
 

            בקרת דירקטורים על חלוקת דיבידנדים
 
ניר זיכלינסקי, רואה חשבון, מבעלי מנטור לדירקטור, ייעוץ אובייקטיבי לדירקטורים
ומנכ"ל SRI Global Group

אריאל פטל, רואה חשבון ויו"ר קבוצת אליוט ישראל
דיבידנד הוא כל נכס הניתן על ידי החברה לבעל מניה מכוח זכותו כבעל מניה, בין במזומן ובין בכל דרך אחרת, לרבות העברה ללא תמורה שוות ערך ולמעט מניות הטבה. כאשר חברה מרוויחה, היא יכולה לשלם חלק מהרווח לבעלי המניות כדיבידנד, ולשמור את היתרה בחברה לשימושה. תשלום דיבידנד מקטין את סכום הכסף הזמין לחברה (לרבות לצורך פירעון התחייבויותיה לנושים), ומעביר לבעלי החברה את פירות השקעתם. דיבידנד מחולק בדרך כלל מרווחים שנצברו בחברה כעודפים ראויים לחלוקה, אך לעתים ניתן לחלק דיבידנד גם מקרנות הון. הדיבידנד משולם בדרך כלל במזומן, אולם ניתן גם לחלק "דיבידנד בעין" שמשמעותו חלוקה של נכס כגון מניות חברה בת.
 
השלכות חלוקת דיבידנדים 
כאמור, דיבידנד הינו חלוקת משאבי החברה לבעלי מניותיה והינו אירוע משמעותי בפעילות החברה ובעל השלכות גם על הדוחות הכספיים ועל דיווחים אחרים.
 






ניתוח תגמול בכירים בגופים פיננסיים

רו"ח קרן קיבוביץ, שותפה, מחלקת תגמול - BDO Consulting Group

תקציר כללי:

מחלקת התגמול ב BDO Consulting Group ערכה סקר על חבילות התגמול אשר הוענקו בשנים 2012-2014 למקבלי התגמולים הגבוהים ביותר בחברות ציבוריות בענף הפיננסיים הכוללות: בנקים, חברות ביטוח וחברות שירותים פיננסיים.
בעולם הפיננסיים חלו תמורות רבות ברגולציה בנושאי תגמול בכירים. בנובמבר 2013 , פורסם על ידי המפקח על הבנקים חוזר בנושא מדיניות תגמול בתאגיד בנקאי אשר גובש ברוח תיקון 20 לחוק החברות. כמו כן, באפריל 2013 , פורסם על ידי משרד האוצר, חוזר גופים מוסדיים "מדיניות תגמול בגופים מוסדיים" המסדיר הוראות לעניין גיבוש מדיניות תגמול של נושאי משרה, בעלי תפקיד מרכזיועובדים אחרים בגופים מוסדיים. ביוני 2014 אושרה הצעת חוק בדבר הגבלת שכר הבכירים בגופים פיננסיים כך שתגמול העולה על 3.5 מיליון ש"ח בשנה לא יוכר לצרכי מס.
לאור ממצאי הסקר, מסתמן כי אנו נמצאים בעידן חדש, העידן שאחרי המחאה החברתית, שבו שינויי  החקיקה וההתערבות הרגולטורית והפיקוחית הביאו להפחתה משמעותית של שכר הבכירים בגופים פיננסיים המנהלים כספי ציבור וזאת בשיעורים גבוהים יחסית ליתר הענפים.







 

הגנת "שיקול הדעת העסקי" של דירקטורים עומדת למבחן משפטי במחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב

עו"ד תומר רייף, שותף ומנהל מחלקת הליטיגציה בזיסמן אהרוני גייר 

הפילוסוף הצרפתי פרנסואה-מארי ארואה, הידוע בשם העט שלו 'ולטר', כתב כי "מעמד המקנה כוח גדול - מצביע בהכרח על אחריות גדולה". אין עוררין כי מעמדו של הדירקטור בחברה כרוך וסבוך בשלל חובות וזכויות, כולן כאחד נועדו להגדיר מסגרת נורמטיבית לתפקידו של הדירקטוריון, כגוף המפקח, מתווה מדיניות ושומר על האינטרס המשותף של החברה ובעלי המניות, בדרך למקסום רווחיהם של החברה ובעלי מניותיה.
חובות נושאי המשרה מוסדרות בחוק החברות, התשנ"ט-1999, וכוללות חובת זהירות וחובת אמונים. חובות אלה זכו לפרשנות נרחבת בפסיקת בתי המשפט ובספרות המקצועית. חוק החברות קובע כי נושא משרה חב כלפי החברה חובת זהירות כמשמעותה בפקודת הנזיקין.




 





 
דף קשר

אנו גאים להשיק את דף הקשר של איגוד הדירקטורים.

דף הקשר הינו שלכם ובשבילכם!




 
חברים כותבים 
 
חדש במידעון איגוד הדירקטורים בישראל!

מדור "חברים כותבים".

במסגרת המדור, תינתן האפשרות לחברי האיגוד לפרסם כתבות מקצועיות.

 


כניסה לאתר

mail

office@idu.org.il

03-7363146