ניוזלטר לדירקטורים ובכירים
מרץ 2014


י
משולחנו של יו"ר האיגוד
עו"ד פרופסור יוסף גרוס


זה מספר שבועות שכשלי בית החולים הדסה אינם יורדים מסדר היום הציבורי. הכל מאשימים את הכל. הדירקטורים את בעלי המניות ואת ההנהלה, בעלי המניות (נשות הדסה) את הדירקטורים את המנכ"ל ואת הממשלה. בעת קשה הכל רוצים בהתערבות הרגולטור והאצבע המאשימה מופנית גם לעבר משרד הבריאות על העדר פיקוח נאות, כלפי האוצר בטענות רבות וכן כלפי רשם ההקדשות כיצד אישר ניהול תקין. לא לפלא הוא כי הטענות נגד עודף רגולציה, בכל תחומי החיים, משנות לפתע כיוון ובעת כשלון, נזכרים מדוע הרגולטור לא התערב ודורשים מייד תחיקה חדשה. לא נחסכו טענות גם כלפי שומרי הסף, מבקר הפנים החיצוני ורואי החשבון.
כותרות העיתונים בימים האחרונים זועקות: " שומרי הסף כשלו", "בית החולים הדסה הידרדר לתהום", "איפה היו שומרי הסף?", "נרדמו בשמירה", "הדסה - בית חולים שמעולם לא נוהל", וכן הושמעו הטענות: "יש מקום לתביעה ייצוגית נגד הדירקטורים בהדסה".
קשה לחשוב על נבחרת טובה יותר של יושבי ראש, מוכשרים ומתאימים לתפקיד מאשר היו"רים שכיהנו בהדסה בעשור האחרון. גם הרכב חברי הדירקטוריון הישראליים מרשים ביותר ובכל זאת תחת שלטונם של אלה לא נמנע תהליך הקריסה.
בעת משבר צפים ועולים חטאי העבר. התקלה העיקרית באופן התנהלות האורגנים השונים של בית החולים נעוצה בחוסר הבנה בסיסי והתעלמות מעקרונות ממשל תאגידי ראוי.
הציר המרכזי במערכת מורכבת של חברות ותאגידים אחרים, הוא הדירקטוריון, סביבו נעים המרכיבים האחרים. יושבי ראש הדירקטוריון בעשור האחרון בהדסה התחלפו מספר פעמים. גם חברי הדירקטוריון הישראליים התפטרו מספר פעמים במהלך העשור תוך שהם מעלים טענות הן על התייחסות הממשלה והן על בעלי המניות, כשהחץ מכוון לארגון נשות הדסה. חלק מהדירקטורים פרטו את אכזבתם באחד ממכתבי ההתפטרות באמרם: "באחרונה נחשפנו שוב ושוב לחוסר אמון מצד נשות הדסה כלפי הנהלת בית החולים, לרבות בנושאים הקשורים לעבודה, מבלי שהדברים נידונו לעומק בדירקטוריון. לאור כל אלה, אנו הגענו להכרה כי לא נוכל להיות שותפים להחלטות ולא נוכל להיות אחראים להשלכותיהן".
ניהולה של כל חברה וכל תאגיד בנוי על משולש כוחות: בעלי המניות, כולל בעלי שליטה המצויים בבסיס המשולש, הדירקטוריון בקודקודו מתמנה על ידי בעלי המניות כדי לנתב את החברה, להשאת רווחיה ולקבוע את המדיניות והצלע השלישית הוא המנכ"ל המתמנה על-ידי הדירקטוריון לבצע את המדיניות שנקבעה על-ידי הדירקטוריון. כל אחד מיחידי האורגנים האמורים חייב לפעול במסגרת שהותוותה לו על ידי החוק והתקנון, כאשר עקרון יסוד השולט במערכת זו הוא עקרון "אי התערבות" של אורגן אחד בתחומי תפקידו וסמכותו של האורגן האחר.
הדירקטוריון חייב להפעיל שיקול דעת עצמאי ללא תלות בבעלי המניות וללא הכתבה מהם. דירקטוריון הדסה אשר הוקם לראשונה ב-1996, מתמנה כולו על ידי ארגון נשות הדסה ומורכב מרוב חברות ארגון נשות הדסה בארה"ב. הדירקטורים המתמנים על ידי הדסה חייבים להיות מודעים לכך כי השיקול היחידי שחייב להנחות אותם הוא החובה לפעול בתום לב לטובת החברה בלבד ואסור לקבל הנחיות מנשות הדסה כיצד להצביע.
בהתקיים ההפרדה בין האורגנים, לא רשאים בעלי המניות לעקוף את הדירקטוריון ולנהל מו"מ נפרד עם הממשלה, שלא בתיאום מלא עם הדירקטוריון, כפי שטוענים חלק מהדירקטורים. נשות הדסה אינן רשאיות להכתיב לדירקטוריון דרכי פעולה והחוק רואה בהתערבות זו משום הפרת אמונים של המתערב ובגין הפרת אמונים זו אין אפשרות ביטוח או שיפוי. לא יתכן שהסכמים מהותיים כגון ההסדר הרב שנתי עם קופות החולים יחתם ללא אישורו וללא ידיעתו של הדירקטוריון.
הדירקטוריון, הנמצא בתווך בין בעלי המניות לבין ההנהלה, חייב להפעיל את הסמכויות המוקנות לו בחוק הן כלפי מעלה (בעלי המניות) והן כלפי מטה (ההנהלה).
 
טיפים לדירקטורים בקריאת דוח תזרים מזומנים
ניר זיכלינסקי,נשיא איגוד הדירקטורים בישראל  

ככלל דירקטוריון וכן כל דירקטור/ית נדרשים לבחון את הדוחות הכספיים של החברה הן השנתיים והן לתקופות ביניים.
ישנה חשיבות קריטית להתייחסות לנושאים חשובים ומהותיים וכן למגמות ולסבירויות של העולה מהדוחות הכספיים והמידע שנלווה להם.
במסגרת זו כאיגוד הדירקטורים בישראל אנו מעוניינים לעזור לכל דירקטור/ית וכן לדירקטוריון כגוף מקצועי ליצור "לוח מכוונים" שיאפשר פיקוח,בקרה והצפת אותן נקודות חשובות לבחינה והעמקה בדיון ובהתאם השלכותיהם על החברות.

להמשך קריאה לחץ כאן
אחריות דירקטוריון ודירקטורים לכלל מחזיקי העניין על רקע פרסומו של תקן לאחריות חברתית במגזר העסקי והציבורי
ניר זיכלינסקי,נשיא איגוד הדירקטורים בישראל                              יו"ר משותף של ת"י 10000 במכון התקנים וועדת המראה של ISO 26000     

לקריאת המאמר המלא לחץ כאן

חדשות:  
אנטרופי תתנגד לכהונה מקבילה של דירקטורים בחברות ציבוריות.
בכתבה שפורסמה בthemarker ב-17.3 נמסר כי כחלק ממדיניות ההצבעה ל-2014 תתנגד אנטרופי לכהונה מקבילה של דירקטורים ביותר מ-6 דירקטוריונים מהותיים.
לקריאת הכתבה

איגוד הדירקטורים מגיב להצעת אנטרופי: 
הבעיות שעולות מהגבלה שרירותית של מספר דירקטוריונים על פי הצעת אנטרופי.

לקריאת התגובה


השתלמויות הקרובות  לחברי האיגוד:

23.4.14 הרצאה לדירקטורים:
מיסוי בראי הדירקטור


לפרטים לחץ כאן

21.5.14 הרצאה לדירקטורים:
העסק החי בחברות ציבוריות,אחריות החברה, הדיווח על תזרימי המזומנים,תגמול בכירים,  Cash is the king- working capital management

להרשמה  לחץ כאן
 

לאתר איגוד הדירקטורים בישראל